Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorHåvardsen, Hilde Natalie Pedersen
dc.contributor.authorAdolfsen, Tine Alice
dc.date.accessioned2015-09-17T11:38:07Z
dc.date.available2015-09-17T11:38:07Z
dc.date.issued2015-05-13
dc.description.abstractVi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet. I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det samme. Den generelle delen av LK06 fremmer indirekte pedagogisk entreprenørskap gjennom arbeidsmetoder der det vektlegges aktiv og reflekterende læring. Fra intervju med lærerne fant vi ut at de ikke hadde kjennskap til begrepet pedagogisk entreprenørskap, eller regjeringens satsing omkring entreprenørskap i skolen. Lærerne formidlet at de ikke praktiserte pedagogisk entreprenørskap, men at samtale og gruppearbeid var sentralt i deres undervisning. Gruppearbeid kan ansees som en liten del av pedagogisk entreprenørskap, og vi kan da trekke en slutning på at pedagogisk entreprenørskap ble benyttet til en viss grad. Elevene ytret et sterkt ønske om en mer variert undervisning i stedet for det de opplevde som tradisjonelle arbeidsoppgaver. Slik sett ønsket elevene pedagogisk entreprenørskap velkommen uten at heller ikke de brukte begrepet. Elevenes ønsker samsvarer dermed med intensjoner i Generell del om pedagogisk entreprenørskap, men det er mindre samsvar mellom Generell del og lærerens praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8088
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7672
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectPedagogisk entreprenørskapen_US
dc.subjectVariert undervisningen_US
dc.subjectGenerell del av læreplanen_US
dc.subjectElevmedvirkningen_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectEntreprenørskapen_US
dc.subjectAmputert læringen_US
dc.subjectFullstendig læringen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectNormativt perspektiven_US
dc.subjectAnalytisk perspektiven_US
dc.subjectGlobalisert samfunnen_US
dc.subjectForskningen_US
dc.subjectSamfunnsvitenskapelig datainnsamlingen_US
dc.subjectTekstanalyseen_US
dc.subjectIntervjuen_US
dc.subjectTradisjonell undervisningen_US
dc.subjectRegjeringens satsningen_US
dc.subjectNorsk skolepolitikken_US
dc.subjectUndervisningsmetodeen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titlePedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)