"Her er rom for alle, men ikke for alt". En kvalitativ studie om organisering av undervisning til det beste for flerspråklige elever.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8090Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Li, AnetteSammendrag
Utgangspunktet for mitt prosjekt er det økende mangfoldet i skolen, og jeg synes derfor det er viktig å sette fokus på de flerspråklige elevene. I denne masteroppgaven ønsker jeg å få et nærmere innblikk i skolehverdagen til de flerspråklige elevene i begynneropplæringen. Jeg har sett nærmere på hvordan lærerne organiserer undervisningen, og problemstillingen har som mål å søke svar på om de flerspråklige elevene blir ivaretatt gjennom organiseringen som benyttes. Det er tatt utgangspunkt i den sosiokulturelle læringsteorien, som vektlegger det sosiale samspillet for at barn skal utvikle seg. Den empiriske delen av oppgaven baserer seg på observasjon av et klassetrinn i ulike læringssituasjoner, samt et intervju av én av lærerne på trinnet. Gjennom undersøkelsene har tre faktorer pekt seg ut som viktige for at de flerspråklige elevene skal få et optimalt opplæringstilbud. Disse tre faktorene er lærernes holdninger til mangfoldet i skolen, kompleksiteten i begrepet tilpasset opplæring, og ressursbruk i skolen. Læreren viser seg som den viktigste faktoren for at enkeltindividet skal kunne utvikle seg i fellesskapet. Dette resultatet er i tråd med både norsk og internasjonal forskning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: