En studie av montessoripedagogikk. En kan ikke drasse med seg 17 epler hele livet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8092Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vangen, KarolineSammendrag
Med utgangspunkt i tilveksten av montessoriskoler i Norge har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har gått ut i skolen med et åpent blikk for å utforske montessoripedagogikken. Etter noen dager ute i observasjon ble jeg interessert i arbeid med materiell, og dette var det som skulle bli viktigst i mitt prosjekt. Gjennom observasjoner på 1.-3. trinn og intervju av montessoripedagoger har jeg i dette prosjektet belyst hvordan det tilrettelegges for læring i klasserommet, og hvordan arbeid med materiell kan oppfylle generell del av læreplanen. For å svare på dette har jeg tatt utgangspunkt i Montessorilæreplanens fire elementer for læring: det forberedte miljøet, montessorimateriell, aldersblandede grupper og lærerens rolle og oppgaver (Montessoriforlaget, 2007). Mine funn viser til at arbeid med materiell i aldersblandede grupper ikke bare fører til faglig læring, det fører også med seg mye sosial læring. Samtidig kan arbeid med materiell individuelt og i samarbeid med andre være med på å bidra til en tilpasset opplæring både etter nivå og interesser. På en annen side kan ikke elever drasse med seg 17 epler hele livet, med dette utsagnet mener jeg at elever må løsrive seg fra arbeid med materiell og opparbeide seg evne til abstrakt tenkning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: