Aldersblandet nivådifferensiering i matematikk. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8096Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Sammendrag
Problemstillingen for denne masteroppgaven er følgende: ”Hva kjennetegner læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikk?”. Vi har med utgangspunkt i denne problemstillingen undersøkt en metode for å drive nivådifferensiert undervisning i matematikk, ved en aldersblandet baseskole. Vi har gjennom studien hatt et fokus på hvordan nivådifferensiering kan være en fordel for flinke elever, samtidig som man unngår stigmatisering av andre elever.
Vi har brukt kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. Vi gjennomførte åtte intervju med lærere som brukte nivådifferensieringsmetoden. Gjennom en tematisk analyse har vi kodet datamaterialet, og tolket kodingen i lys av vårt konseptuelle rammeverk.
Gjennom analysen fant vi tre funn som skal være med på å beskrive vår problemstilling. Alle lærerne kjennetegnet flinke elever i matematikk med regneferdigheter, gode holdninger, innsats og faglig selvtillit. Videre sier lærerne at de enklere klarer å tilpasse opplæringen for flinke elever ved bruk av nivådifferensiering. Lærerne trakk frem sosiale tilpasninger og arbeid med bevissthet rundt egen læringsprosess, som tiltak for å hindre stigmatisering av elever.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: