Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorMørtsell, Karen Cecilie
dc.contributor.authorHaugland, Camilla Falch
dc.date.accessioned2015-09-18T14:54:46Z
dc.date.available2015-09-18T14:54:46Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractTemaet for oppgaven vår, er å se på hvordan skolehverdagen ser ut for de elevene som mottar spesialundervisning. Hovedfokuset ligger på klassetilhørighet, og vår problemstilling er som følger: Hvordan ivaretar Fjæra skole sosial inkludering for elever som mottar spesialundervisning? For å svare på problemstillingen har vi samlet empiri ved Fjæra skole, vi ønsket å få reell tilgang til feltet, og var bevisste på å ha både formell og uformell kontakt med våre informanter. Vi anvendte metodene intervju og observasjon innenfor de kvalitative forskningsdesignene, fenomenologi og casedesign. Fjæra skole hadde utviklet en egen modell for spesialundervisning, der det sentrale innholdet var få ansatte med ansvar for spesialundervisning, samt segregerte tilbud i form av intensive kurs. Modellen var fleksibel, der elevenes behov for deltakelse i klassefellesskapet var fremtredende. Det sosiale innholdet var viktig, og de arbeidet kontinuerlig med åpenhet og holdninger. Vi har drøftet empirien opp mot intensjoner og realiteter, der blant annet styringsdokumenter og rapporter har dannet vårt teorigrunnlag. Våre resultater viser at klassefellesskapet danner grunnlaget for sosial inkludering. Fjæra skole fremmer deltakelse på sosiale arenaer, gjennom sin organisering av spesialundervisning. Undervisningen tar utgangspunkt i elevenes behov, og de intensive kursene fremstår som inkluderende segregerte tilbud.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8105
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7683
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectSosial inkluderingen_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectKlassetilhørigheten_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectFlesibiliteten_US
dc.subjectIntensjoner og realiteteren_US
dc.subjectSegregerte tilbuden_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleSosial inkludering for elever som mottar spesialundervisning. "Det er ikke barna som er spesielle, de har ikke spesielle behov, men de har noen behov som er spesielle"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)