Stopp mobbingen! En studie om antimobbeprogrammet Zeros langtidsvirkende effekt på skolers forbyggende arbeid mot mobbing.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8110Date
2015-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne studien har vi undersøkt om Zero-programmet har hatt langtidsvirkende effekt på skolens forebyggende arbeid. Vi har undersøkt hvilke tiltak fra Zeroprogrammet skolene har valgt å beholde og hvilke nye tiltak skolene har innført i sitt forebyggingsarbeid. Vår problemstilling er «På hvilken måte har antimobbeprogram langtidsvirkning hos skolens forebyggende arbeid mot mobbing?». Vi har valgt denne retningen fordi vi er opptatt av det psykososiale miljøet i skolen. Det er en sammenheng mellom helse, trivsel og læring slik opplæringsloven § 9 a har som utgangspunkt. Vi valgte en kvalitativ tilnærming for å få svar på våre spørsmål, og endte opp med å benytte observasjon og intervju. Vi har samarbeidet med to skoler som innførte Zero-programmet for om lag 10 år siden. Vi fant ut at begge skolene har videreutviklet det de mente fungerte bra, og satt inn nye tiltak på områder de mente ikke fungerte like godt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: