"Kulturelle ulikheter gjør livet mer verdifullt." En kasusstudie om flerkulturelle perspektiver i norskfaget
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8124Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Carlsen, Ida MarieSammendrag
Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive det flerkulturelle perspektivet i norskfaget gjennom en kasusstudie hvor et variert utvalg kvalitative metoder tas i bruk: dokumentanalyser, utforskende samtaler, klasseromsobservasjon og kvalitativt intervju. Studien har hatt et spesielt fokus på arbeid med tekster som kan tematisere kulturelt mangfold på ulike måter, og den avgrenser seg til mellomtrinnet. Følgende problemstilling belyses: På hvilke måter kan norskfaget forberede elevene på dagens flerkulturelle samfunn? Den teoretiske rammen for avhandlingen er hovedsakelig teori om det flerkulturelle klasserom og samfunn, med særlig vekt på interkulturell kompetanse. I tillegg er New Literacy Studies, læreplanteori, lærebokkunnskap og didaktisk relasjonstenkning sentralt i det teoretiske grunnlaget. Hovedfunn i denne studien er at norskfaget gir rom for å innlemme flerkulturelle perspektiver, men at dette perspektivet er vagt formulert i læreplanen. Oversatte tekster fra andre kulturkretser enn den vestlige er dårlig representert i utvalget av lærebøker som ble undersøkt. Studien kan også underbygge tidligere studier, som viser at barn kan trekke veksler på personlige opplevelser og erfaringer fra migrasjon og kulturmøter i møte med tekster de kan relatere til dette. Både lærers kompetanse og holdninger kan være av betydning for hvordan perspektivet vektlegges i undervisningen. Konklusjonen blir at perspektivet er for vagt formulert i lærerplanen, men at norsklæreren kan være en meget viktig person i arbeidet med å forberede alle elevene på det flerkulturelle samfunnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: