«Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8126Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk og norsk er å utvikle elevene til funksjonelle tospråklige talere. Formålet med prosjektet er å finne ut på hvilken måte skoler organiserer språkopplæring for elever med samisk som førstespråk, som et ledd i utviklingen av tospråklige elever. Vi vil også forsøke å forstå hvilke faktorer som kan påvirke denne organiseringen.
Det metodiske fundamentet i prosjektet er seks kvalitative intervjuer med henholdsvis tre skoleledere og tre lærere. Undersøkelsen bygger på informantenes uttalelser om deres erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i samisk og norsk. Gjennom analysering og kategorisering av materialet, ble erfaringer som var utfordrende hovedfokus i oppgaven.
I prosjektet har vi sett at begrepene tospråklighet og førstespråk ble utfordret gjennom at definisjonene ikke er entydige. Definisjonene er generelle og tar ikke hensyn til skolenes forutsetninger og betingelser gjennom at skolene er ulike og har ulike utgangspunkt for språkopplæring. Et eksempel på dette, er begrepet førstespråk som har ulik betydning ved skolene i prosjektet, da elever uten grunnleggende språkferdigheter skal motta undervisning på et språk som de forutsettes å kunne. Vi har sett at måten språkopplæringen organiseres på, også varierer ut ifra forutsetningene og betingelsene til skolene. Skolene i prosjektet hadde utfordringer knyttet til læremidler og lærerkompetanse, og opplevde at disse faktorene påvirket deres organisering av språkopplæring. Et annet funn knytter seg til at samfunnet rundt skolene påvirker elevenes språkvalg, og elevens oppfatning av språkets stilling i samfunnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
Karlsen, Unn-Merete Øverli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med ... -
Identitetsdribling i samisk fotball. En kvalitativ studie av samisk selvforståelse i samisk idrett
Sandberg, Odd Inge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-21)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilke måter samiske identitetskonstruksjoner utrykkes, bekreftetes og forhandles i samiske idrettskonkurranser blant utøverne. Jeg har videre sett på hvordan ulike samiske markører for samisk identitet bidrar til å styrke og utfordre idrettsutøvernes selvidentiet. Forskningen er gjennomført som en kvalitativ studie med intervjuer av fem mannlige fotballspillere ... -
"Noen ganger vil jeg uttrykke "det samiske", mens andre ganger vil jeg bare være meg selv, et menneske på denne jord". En kvalitativ studie av en gruppe samisk ungdom og forvaltningen av «det samiske"
Hætta, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-20)Denne studien tar utgangspunk i en gruppe samiske ungdommers refleksjoner om forvaltning av «det samiske». I tillegg har jeg vært interessert i deres erfraringer med det å være samisk i skolen. Dagens samiske ungdom lever i en brytningstid mellom det tradisjonelle og det moderne, og i en hverdag med bena i to kulturer. Deres refleksjoner og erfaringer vil gi innsikt i hvordan «det samiske» får ...