Show simple item record

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorKristoffersen, Morten
dc.date.accessioned2015-09-23T12:06:08Z
dc.date.available2015-09-23T12:06:08Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar utgangspunkt i ”Hvordan øke læringsutbyttet ved mer bevisst pedagogisk bruk av film som læringsressurs i samfunnsfagundervisningen?”. Dette spørsmålet ble forsøkt svart med tre utdypende spørsmål om filmsjanger, didaktiske valg med film som læringsressurs, og om noen disipliner i samfunnsfag er bedre tjent med film enn andre. Oppgaven baserer seg på teori fra flere forfattere som bidrar med sitt. Deriblant historiedidaktikerne Ola Svein Stugu og Erik Lund. En forsker i psykologi ved navn Andrew Butler bidrar med en psykologisk undersøkelse om den kunnskapsmessige påvirkningskraften til filmer fra Hollywood. Richard E. Mayer har utviklet en kognitiv teori som går på læringseffekten av bilder og tekst. Gjennom undersøkelsen er det benyttet både kvantitativ og kvalitativ metode gjennom spørreskjema og intervju. Dataen jeg benytter er sitater og svar fra samfunnsfaglærere om hvordan de bruker film, og hva de mener kan gi best læringsutbytte. Resultatene viser blant annet at spillefilm sjeldent eller aldri blir brukt. Derimot er kortfilm og filmklipp fra 0-40 minutter populært. Dette baserer seg på at lærerne mener en må få tid til både forarbeid og etterarbeiden_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8128
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7713
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleDet gjensidige samspill mellom lærer og film. En film kan ikke stå på egne benen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)