FN-rollespill i samfunnsfaget - en elevaktiv arbeidsform for stort læringsutbytte – også på ungdomsskolenivå
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8132Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nesland, Erlend TakleSammendrag
Denne mastergradsavhandlingen bygger på data fra undersøkelser om pedagogisk bruk av FN-rollespillet. Arbeidet med mastergradsprosjektet startet høsten 2014.
For å forstå modellen FN-rollespill som undervisnings- og læringsform, inkluderer min metodologi observasjoner av gjennomføringen av rollespillet. De tre nivåene som ble undersøkt var ungdomstrinnet, videregående skole og lærerutdanningen. Metodologien omfatter også en spørreundersøkelse gjennomført på de tre utdanningsnivåene.
FN-rollespillet omfatter forarbeid i undervisningen på skole/universitet, og selve rollespillet hvor deltakerne spiller ut sine roller i et simulert Sikkerhetsråd i løpet av en dag. I elevundersøkelsen var målet å finne ut av hvilke erfaringer elevene hadde med rollespill i undervisningen, og hvilket læringsutbytte de mente de satt igjen med etter forarbeidet og rollespilldagen. Rollespillene ble arrangert over deler av skoleåret 2014/2015 i Troms fylke.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: