«Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8134Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hofsøy, Sander MagnusAbstract
Denne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk del og en praktisk del og har følgende forskningsspørsmål:
1. Blir det lagt til rette for trearbeid i kunst og håndverk i Tromsøskolen, og hvordan undervises det i ulike sammenføyningsteknikker i harde materialer?
2. Hvordan kan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk oppfattes å være mest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Og hvordan kan det jeg prøver ut eller utforsker i eget praktisk-estetisk arbeid være relevant for undervisning i kunst og håndverk?
Med utgangspunkt i en intervjuguide, har jeg gjennom samtaler med lærere i Tromsøskolen fått tilgang til deres hverdagshistorier fra undervisningspraksisen i kunst og håndverk i tre. Samtaler som peker på viktige faktorer for at det skal kunne legges til rette for trearbeid i skolen. I tillegg har jeg gjennom et praktisk estetisk arbeid studert hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppfattes som fest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Avslutningsvis drøfter jeg hvordan mitt praktisk-estetiske arbeid kan være relevant for undervisningen i kunst og håndverk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: