Blar i utgivelsesdato Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere
Viser treff 21-40 av 400
-
"Paper dictionaries are sooo outdated!!!" - A study on Norwegian pupils' look-up strategies in the English subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)This study investigates Norwegian pupils’ choice of look-up strategies in the English subject, and why they use these specific strategies. Additional questions are: -Do the pupils use the same strategies at home, as they do in school? -Where have they obtained/learned these strategies? -Are the pupils competent enough to evaluate the quality of the results generated from the strategies? Our ... -
Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Et kvalitativt studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår tilpasset opplæring og praktiserer det i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Tittel på oppgaven er: Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Problemstillingen min er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere begrepet tilpasset opplæring, og hvordan realiseres det i samfunnsundervisningen? Metoden jeg har valgt er en kvalitativ forskningsdesign, med halvstrukturerte intervju som metode. Jeg intervjuet totalt 5 lærere. Mine ... -
Kombinasjonen akrylplast og lys i emnet Teknologi og design
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Masteroppgaven fokuserer på lyssetting av bearbeidet akrylplast og hvordan dette kan brukes i emnet Teknologi og design. Forskningsspørsmålet er: Hvilke estetiske uttrykk oppstår når bearbeidet akrylplast lyssettes, og hvordan kan bearbeidet akrylplast i kombinasjon med kunstig lys inngå i emnet teknologi og design? Gjennom utprøving i lysstetting av bearbeidet akrylplast har jeg fått ulike ... -
Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ... -
Teaching English in introduction classes. A case study of challenges and facilitating factors for teachers who teach English in introduction classes
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-11)The aim of this study was to get more knowledge about how teachers teach English in introduction classes, and to gain more insight into the challenges and facilitating factors teachers meet in this particular teaching situation. The research project was designed as a particularistic observational case study. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data in an introduction class ... -
Brøkundervisning i forskning og praksis. En kvalitativ studie om hva forskning sier er god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)I denne masteroppgaven har vi sett på hvordan forskning beskriver god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis. Hensikten er å danne eksempler på god brøkundervisning. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen baserte seg på observasjoner i to klasser på 6. trinn. Det ble i tillegg benyttet intervju for å underbygge observasjonene. I observasjonen ... -
Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen ... -
Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ... -
Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på ... -
Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer ... -
Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under ... -
Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål? Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å ... -
Matematisk resonnement i 7.klasse. En kvalitativ undersøkelse av høytpresterende elevers matematiske resonnement i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne rapporten har belyst problemstillingen; Hva kjennetegner de matematiske resonnementene til elever i barneskolen med høy måloppnåelse i matematikk, i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger? Rapporten har avdekket at elever med høy måloppnåelse i matematikk ikke kan sees på som en homogen gruppe. Med dette menes det at den matematiske forståelsen vil variere ... -
"Det må jo være et mål med det her også". Læreres syn på formål, sjanger og mottaker for norskfaglige skriveoppgaver.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Gjennom denne besvarelsen ønsker jeg å vise hvilket syn på formål, sjanger og mottaker som kommer til uttrykk i læreres valg av og refleksjoner rundt oppgavetekster for lengre skriveoppgaver i norskfaget. Skriveoppgaver står sentralt i skolens skriveundervisning. Hva lærerne uttrykker i oppgavetekstene vil derfor kunne si mye om deres prioriteringer i skriveopplæringa. De siste årene har en formålsrettet ... -
Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomskolen forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk er en kvalitativ studie som har som hensikt å undersøke hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomstrinnet forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. Forskningen har et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har brukt semi strukturert intervju som metode.Totalt intervjuet jeg fem lærere. Mine funn kan tyde ... -
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Erfart profesjonsutvikling gjennom videreutdanning i matematikkdidaktikk. På hvilken måte gir videreutdanning profesjonsutvikling?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet «På hvilke måter erfarer lærere på MatematikkMOOCen ved UiT og HiST, profesjonsutvikling gjennom sin videreutdanning?» og videre oppfølgingsspørsmålet «På hvilke måter kan lærernes profesjonsutvikling påvirke elevenes matematiske læring?». Jeg jobber med videreutdanning, hvor inntrykket mitt er at dette er et tema studenter ... -
Algebra på nye veier. En kvalitativ studie av elevers tenkemåter etter å ha spilt algebraspillet DragonBox
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Høsten 2015 ble jeg introdusert for et algebraspill for smarttelefoner og nettbrett som går under navnet DragonBox 12 +. Spillet er tilpasset elever fra barneskolen og opp til videregående, uavhengig hvilket nivå eleven ligger på. Firmaet WeWantToKnow har tatt utgangspunkt i at elever er naturlige oppdagere, og i spillet får de mulighet til å eksperimentere med ligninger i sitt eget tempo. Ved hjelp ... -
English as a third language in Norwegian schools. A study on English teachers' multilingual competence and knowledge of third language acquisition
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)This study investigates whether or not English teachers have the ability to teach English as an L3. The basis of this is the increase in multilingual pupils in Norwegian schools that are acquiring/will be acquiring English as their third language. The research question is as follows: ”Do English teachers have sufficient knowledge and competence in multilingualism to teach English as a third language ... -
Khan Academy i skolen. Hvilke oppfatninger har lærere av arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende nettressurser med tradisjonell undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Vi har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt med utgangspunkt i generisk kvalitativ forskningsstil, og gjennomført semistrukturerte intervjuer med fem matematikklærere som hadde erfaringer med bruk av nettressurser som Khan Academy og Campus Inkrement. Problemstillingen til forskningsprosjektet var ”Hvilke oppfatninger har lærere til arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende ...