dc.description.abstract | Prosjekt som organisasjonsform har vokst frem de siste tiår og utgjør nå en stor del av all verdiskapningen i Norge. Utfordringen for praktikerne er at prosjektlitteraturen som benyttes preges av en normativ og teknisk tilnærming. I tillegg viser studier at mange av prosjektene ikke når de fastsatte målene. Denne kvalitative forskningsstudien søker å belyse hvilke drivkrefter og motkrefter som er til stede i initieringsfasen av organisasjonsutviklingsprosjekter. Studiens empiriske grunnlag er et sykehjem i en norsk kommune og en produksjonsavdeling ved et meierianlegg i Tine. Datagrunnlaget er basert på intervjuer og dokumentanalyse. Som studiens teoretiske grunnlag er det betraktet teori om endringsledelse og prosjektledelse gjennom tre overordnede organisasjonsteoretiske perspektiver. Studiens to caser er valgt ut på bakgrunn av forskjeller i kontekst. Det teoretiske rammeverket avleder forventninger til funn som testes opp mot det empiriske datagrunnlaget. På bakgrunn av analysen bidrar studien med innsikt i hvilke krefter som driver prosjektet fremover og hva som skaper motstand i initieringsfasen av organisasjonsutviklingsprosjekter. I den sammenlignende analysen ble det avdekket noen kontekstuelle variasjoner som påvirket forløpet til prosjektene. I tillegg viser studien at prosjektlederens rolle, tilnærming og kompetanse er en kritisk faktor i initieringsfasen. Stikkord: Prosjekt, prosjektorganisering, prosjektledelse, utviklingsprosjekt, organisasjonsutviklingsprosjekt, drivkrefter, motkrefter, krefter, drivere, motstand, organisasjoner, institusjoner, organisasjonsteori, endring, endringsledelse, endringsprosess, Lean, translatør, translatørkompetanse, sykehjem, kommune, Tine, meieri, dement, demens, vareproduksjon, tjenesteproduksjon, offentlig, privat. | en_US |