Kan innovasjon og reklame benyttes for å dempe konkurransen fra utenlandske internettbutikker, etter en økning i tollfrigrensen? -en studie av kosmetikkmarkedet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8236Dato
2015-09-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Tengelsen, IngvildSammendrag
En økning i tollfrigrensen har gjort det fordelaktig for norske konsumenter å handle kosmetikk- og kroppspleieprodukter over internett fra utenlandske internettbutikker. Konkurransesituasjonen mellom norske og utenlandske distribusjonskanaler innen kosmetikkmarkedet blir dermed forsterket. Med utgangspunkt i teorien skal jeg i oppgaven gjøre en teoretisk analyse av hvordan norske distribusjonskanaler kan benytte reklame og innovasjon for å dempe konkurransen fra utenlandske internettbutikker.
Analysen baseres på Hotellings modell for horisontal og vertikal differensiering i et marked med priskonkurranse. En utvidelse av modellen til å inneholde subjektiv differensiering belyser hvordan reklame kan endre preferansen og betalingsviljen til konsumentene.
Den teoretiske analysen viser at det norske kosmetikkmarkedet bør satse på reklame for å skape en subjektiv differensiering både i den horisontale og vertikale dimensjonen. Videre kan det være lønnsomt for norske distribusjonskanaler å samarbeide om innovative løsninger for å øke servicekvaliteten i både norske internettbutikker og tradisjonelle butikker. Resultatet av dette vil gi en økt betalingsvillighet til å handle fra norske aktører og dermed styrker norske distribusjonskanaler innen kosmetikkbransjen sin posisjon i markedet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: