Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorTengelsen, Ingvild
dc.date.accessioned2015-10-29T13:07:30Z
dc.date.available2015-10-29T13:07:30Z
dc.date.issued2015-09-01
dc.description.abstractEn økning i tollfrigrensen har gjort det fordelaktig for norske konsumenter å handle kosmetikk- og kroppspleieprodukter over internett fra utenlandske internettbutikker. Konkurransesituasjonen mellom norske og utenlandske distribusjonskanaler innen kosmetikkmarkedet blir dermed forsterket. Med utgangspunkt i teorien skal jeg i oppgaven gjøre en teoretisk analyse av hvordan norske distribusjonskanaler kan benytte reklame og innovasjon for å dempe konkurransen fra utenlandske internettbutikker. Analysen baseres på Hotellings modell for horisontal og vertikal differensiering i et marked med priskonkurranse. En utvidelse av modellen til å inneholde subjektiv differensiering belyser hvordan reklame kan endre preferansen og betalingsviljen til konsumentene. Den teoretiske analysen viser at det norske kosmetikkmarkedet bør satse på reklame for å skape en subjektiv differensiering både i den horisontale og vertikale dimensjonen. Videre kan det være lønnsomt for norske distribusjonskanaler å samarbeide om innovative løsninger for å øke servicekvaliteten i både norske internettbutikker og tradisjonelle butikker. Resultatet av dette vil gi en økt betalingsvillighet til å handle fra norske aktører og dermed styrker norske distribusjonskanaler innen kosmetikkbransjen sin posisjon i markedet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8236
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7820
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleKan innovasjon og reklame benyttes for å dempe konkurransen fra utenlandske internettbutikker, etter en økning i tollfrigrensen? -en studie av kosmetikkmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)