"Usynlige" språkvansker i skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse om språkvansker i skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8252Date
2014-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Ballovarre, HeleneAbstract
Spesifikke språkvansker beskrives som et skjult handicap i litteraturen. Det er ikke lett å se eller høre at et barn har språkvansker og det er heller ikke lett å forstå eller diagnostisere vanskene (Lian & Ottem, 2007) Vansker med språket kan ofte være mer «synlig» i førskolealder enn i skolealder. Når barn med språkvansker kommer i skolealder kan de ha utviklet et tilsynelatende godt hverdagsspråk, men den underliggende svikten vil fortsatt være til stede (Bishop, 2014).
Følgende problemstilling ble utarbeidet:
Hva er det med elevens språk som «vekker» bekymring hos lærere i små- og mellomtrinnet i skolen?
Resultatene viste at en stor andel av respondentene har fokus på vansker med det semantiske og det skriftspråklige aspektet av språket. Dette var områder som ble knyttet til mistanke om språkvansker. En forholdvis stor andel knyttet også utydelig uttale av ord til mistanke om språkvansker. Resultatene indikerer at det er større fokus på vansker med å forstå ord og begrep enn på utydelig uttale av ord. Det var en mindre andel som knyttet vansker på det grammatiske og det pragmatiske området til en mulig språkvanske.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: