En kvalitativ studie av ungdommers meninger om kvensk språk og kultur i Skibotn. Er ungdom i Skibotn arvtakere av kvensk språk og kultur?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8290Date
2015-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne masteravhandlinga har jeg undersøkt om bygdas kvenske bakgrunn betyr noe for ungdommene i Skibotn i dag? I så fall – hva betyr den, og på hvilken måte kommer kvensk identitet og kultur til uttrykk i ungdommenes liv og virke? Ved hjelp av kvalitativ metode, det vil si bruk av sosiolingvistisk intervju, har jeg undersøkt fenomenet blant 16 ungdommer i bygda. Svarene ungdommene gav, viser at de ikke identifiserte seg som kvenske, og at de ikke hadde noen følelse av kvensk etnisitet; de oppfatter seg som norske, først og fremst. Hva dette kan ha å si for framtidsutsiktene for kvensk språk og kultur i Skibotn, er vanskelig å svare på, men resultatene viser at revitaliseringsstrev blant ungdommen i Skibotn i dag ikke vinner frem. Det er likevel viktig å påpeke at de holdningene ungdommene gav uttrykk for, raskt kan endre seg, og at resultatene ikke bør tolkes som en profeti om språk- og kulturdød i Skibotn. Avhandlinga har også et didaktisk perspektiv, der jeg har reflektert over temaet i skolesammenheng. Jeg drøfter hvordan en kan arbeide med kvensk språk og kultur i norskfaget i skolen, og prøvde ut et undervisningsopplegg i to klasser på Skibotn skole. Resultatene viser om lag det samme som resultatene fra datamaterialet; selv om elevene uttrykte seg positivt om å arbeide med temaet i skolen, gav de tilbakemelding om at det var lite relevant for dem selv.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: