Intensiv lesetrening for to elever med dysleksi - En effektstudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8338Date
2015-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Dette arbeidet er en effektstudie av lesetreningsprogrammet Tempolex bedre lesing. Programmet bygger på repetert lesing av bokstaver, stavelser, orddeler og hele ord, til elven mestrer å lese disse med flyt.
Problemstillingene i arbeidet er:
«Har trening med Tempolex bedre lesing i en begrenset periode effekt på leseferdighetene til to elever med dysleksi?» og,
«Dersom tiltaket har effekt på elevenes leseferdigheter, på hvilke områder viser effekten seg?»
Problemstillingen er undersøkt ved å kartlegge elvenes leseferdigheter med en pretest uka før tiltakets start og en posttest på tiltakets siste dag. Undersøkelsen er en casestudie med to elver som har form av et kvasi-eksperiment med tidsdesign uten kontrollgruppe. Tiltaket gikk over fire uker, med effektiv trening på 15 minutter om dagen, fem dager i uka. Leseferdigheter er et vidt begrep som består av flere delferdigheter. I undersøkelsen kartlegges elevenes leseferdigheter gjennom avkodingsferdigheter på enkeltordsnivå, lesehastighet og forståelse av sammenhengende tekst. Kriteriene for vurdering om tiltaket hadde effekt på elevenes leseferdigheter vurderes ut fra endringen i kårene fra pretest til posttest.
Resultatene fra arbeidet viser at trening med Tempolex bedre lesing hadde positiv effekt på leseferdighetene til disse to elevene og at effekten viste seg på fonologisk, ortografisk og generell avkoding i tillegg til på leseflyt for den ene eleven. For den andre eleven viste effekten seg på generell og fonologisk avkoding, mens leseflyten viste en liten tilbakegang.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: