Show simple item record

dc.contributor.authorLund, Øystein
dc.date.accessioned2016-03-11T11:49:42Z
dc.date.available2016-03-11T11:49:42Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractArtikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver. Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv didaktikk og teori om situert læring. Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-veialternativet representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning. Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra «Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også. Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning.en_US
dc.description.abstractThe article refers to a research-based evaluation of the project «Y-veinord», which is conducted in collaboration between the petroleum industry, Narvik University College and UiT The Arctic University of Norway. The project aims to provide better recruitment to the petroleum industry and related industry in northern Norway. «Y-veien» is a term describing education at bachelor level, open to applicants without formal admission to higher education, assuming they have a certificate of apprenticeship that is relevant to the current study. The evaluation is carried out with four different perspectives: the perspectives of the employer, of the university sector, of the academic subjects and of students. Theoretical perspectives that form the basis of this work is critically constructive didactic and theory of situated learning. The article discusses the possibilities and gains, but also challenges the «y-vei» option represents, both for individuals and for higher education. The study is based on group interviews with students, as well as with university management and professionals and with management within the petroleum industry. Data from «Database for Statistics on Higher Education» are also used. The article concludes with recommendations concerning further development of «y-veien» and is also suggesting topics for further research.en_US
dc.identifier.citationUNIPED 2015, 38(4):374-380en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1303253
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8893
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8464
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCo-Action Publishingen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectingeniørutdanningen_US
dc.subjectfagbreven_US
dc.subjecty-veien_US
dc.subjectprosjekten_US
dc.subjectevalueringen_US
dc.subjectpetroleumsnæringen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectrekrutteringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectengineeringen_US
dc.subjectcertificate of apprenticeshipen_US
dc.subjectprojecten_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.subjectcompetenceen_US
dc.subjectrecruitmenten_US
dc.subjectpetroleum industryen_US
dc.titleY-veien til bachelor i ingeniørfag - muligheter, dilemma og utfordringer : fra evaluering av prosjektet Y-veinorden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record