Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8957Dato
2014Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelen diskuterer hvordan wiki kan brukes i engelskundervisning for å la
nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon. Med utgangpunkt i
begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og prosessualitet diskuterer artikkelen
et eksempel fra et undervisningopplegg for lærerstudenter. Basert på et
bilde skapte studentene et felles nettsted og en kollektiv, fiktiv, men realistisk
historie. Historien dannet så i neste omgang en ramme for produksjon av tekster
i ulike modaliteter og sjangre. Bildet etablerte en bestemt historisk og kulturell
kontekst som studentene aktivt måtte utforske for å skape sine tekster. Wikiens
funksjonaliteter åpnet opp for samskriving, utvikling av ferdigheter for å tolke
og skape tekster med sammensatte modaliteter, utnyttelse av hypertekstens
struktur og samarbeid om tekstskaping som prosess på tvers av tid og rom. Dette
er kunnskaper og ferdigheter framtidige lærere vil trenge.
Er en del av
Brox, H. (2019). Why won't they take them on? A study on student teachers' first-time engagement with wiki technology. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/16489.Forlag
Acta Didactica NorgeSitering
Brox, H. & Jakobsen, I. (2014). Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 3, 17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1126Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: