Måling av karakter. En studie av Krigsskolens valgte metode for måling av karakterstyrker
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9110Date
2015-11-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Krigsskolen har nylig startet et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) om karakter. De vurderer å bruke to ulike verktøy for måling av karakter, henholdsvis selvrapportering og observasjon. Selvrapporteringsverktøyet heter VIA-IS og er et anerkjent verktøy. Observasjonsverktøyet har Krigsskolen utviklet i samarbeid med Professor II Henning Bang ved Universitetet i Oslo. Verktøyene er tiltenkt brukt i lederutviklingen på Krigsskolen. Hensikten med vår forskning har vært å finne ut om Krigsskolen har valgt riktig metode for måling av karakter hos kadettene. Dette har vi gjort ved å se på samsvaret mellom verktøyene, samt belyst mulige feilkilder gjennom en dokumentstudie.
Datainnsamlingen ble gjort på en feltøvelse med høy fysisk og psykisk belastning. Kadettene fylte ut selvrapportering og ble observert av både medkadetter og erfarne instruktører under feltøvelsen. Ut fra korrelasjonsresultatene var det i hovedsak, med unntak av to karakterstyrker, lave korrelasjoner på tvers av metodene selvrapportering og observasjon. Forskningen vår viser at det er flere mulige feilkilder til de lave korrelasjonene. Henholdsvis knyttet til den som blir evaluert, den som observerer, konteksten og verktøyene som blir brukt. Det er imidlertid en del signifikante korrelasjoner internt i metodene, som kan bety at noen karakterstyrker egner seg best til måling gjennom selvrapportering og andre gjennom observasjon. Kombinasjonen av metodene selvrapportering og observasjon er derfor trolig et riktig valg av Krigsskolen. Det bør imidlertid gjennomføres mer forskning for å redusere feilkildene knyttet til målingen av karakter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: