Mind the Gap
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9156Date
2015-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven og læreplanen krever.
Studiens mål er å studere kvaliteten i innholdet i et utvalg IOP-er for å vurdere i hvilken grad elevers IOP oppfyller kravene til innhold gitt av Opplæringsloven og forskrifter, og om IOP bidrar til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud og et tilfredsstillende utbytte av opplæringa.
Studien er basert på en dokumentanalyse. Analysen er strukturert ved hjelp av et analyseskjema. Analysekriteriene er utledet av lovverk, forskrifter, offentlige veiledere og pedagogisk bakgrunnskunnskap. Utvalget består av 12 individuelle opplæringsplaner fra ulike kommuner og skoler i Nord-Norge. Utvalget er trukket ut gjennom kontakt med ulike PPT-kontor i Nord-Norge, hvor PPT har bidratt til å videreformidle kontakt med foresatte som har samtykket til innsyn i deres barns IOP.
Studien konkluderer med at flertallet av IOP-ene ikke oppfyller minimumskravene i Opplæringsloven og forskriftene. Flertallet av IOP-ene bidrar ikke til å sikre eleven et forsvarlig opplæringstilbud eller sikrer eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Generelle formuleringer, manglende eller svært generelle målsetninger og manglende beskrivelse av organisering er trekk som går igjen. Flere av de analyserte planene mangler grunnlag for vurdering av hva som skal til for at eleven har nådd målene i opplæringa, når eleven har fått det planlagte opplæringstilbudet og hva opplæringstilbudet skal innebære.
Hva som skjer i praksis innen skolehusets vegger i spesialundervisning vet vi lite om. Det vi vet er at den lave kvaliteten i flertallet av de analyserte IOP-ene fører til stor risiko for vilkårlighet i elevens opplæringstilbud.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to?
Moan, Silje Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å ... -
“Then we had to analyse a picture” - blind immigrant student in upper secondary school
Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2023-12-01)Inclusion is a key principle in the Norwegian school system. Nevertheless, there are still a large number of students who feel that they do not belong in the learning community. The primary focus of this research is the immigrant student’s own experience of support when learning difficulties were linked to visual impairments. In this study, I follow the thematic life history of a single student in ... -
Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring
Heggen, Madelene Cecilia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med ...