Show simple item record

dc.contributor.advisorStjernstrøm, Else
dc.contributor.authorRobertsen, Trine
dc.date.accessioned2016-05-19T09:12:57Z
dc.date.available2016-05-19T09:12:57Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ser jeg om kjønn har betydningen for hvordan kvinnelige- og mannlige lærere opplever lederautoritet. Empirien er innhentet ved hjelp av fokusgruppesamtaler med 13 lærere i den videregående skolen. I tillegg til dette har forskningsdeltakerne deltatt i en spørreundersøkelse i etterkant av fokusgruppeintervjuet. I arbeidet med å analysere og drøfte lærernes oppfatninger har jeg valgt en selektiv koding med forhåndsbestemte kategorier. Studien gir grunnlag for å konkludere med at kvinner og menn opplever utøvelse av lederautoritet ulikt på en rekke områder, og at det dermed kan være hensiktsmessig for ledere i skolen å reflektere over måten de utøver sin autoritet overfor henholdsvis kvinner og menn. Et viktig funn viser at den personlige kompetansen og relasjonen lederen har til sine ansatte har betydning for hvordan forskningsdeltakerne opplever sine ledere, og enda viktigere, det er avgjørende for om lederen får aksept for sine handlinger. Andre funn i studien tilsier at de kvinnelige lærere er mer opptatte av den pedagogiske ledelsen, samt har et større behov for å bli sett og hørt av sin leder. Menn på sin side, vokser ved å få delegert arbeidsoppgaver og at de blir ansett som flinke av sine ledere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9179
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8738
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectutdanningsledelseen_US
dc.subjectledelse og kjønnen_US
dc.subjectpedagogisk og administrativ ledelseen_US
dc.subjectLedelse som pedagogisk praksisen_US
dc.subjectledelse og makten_US
dc.subjectSamlet profesjonell kompetanseen_US
dc.subjectLiberal feminismeen_US
dc.subjectKulturell feminismeen_US
dc.subjectRadikal feminismeen_US
dc.subjectRelasjonskompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleLedelse og kjønn. Et kjønnsperspektiv på utøvelsen av autoritet i den videregående skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)