Kappfiske - problem eller løsning?
Abstract
Landingene av torsk i Norge er sterkt sesongvarierte. Fangstene i første halvår i årene 1983-
84 utgjorde om lag 85 % av årets totalfangst. I 1986-88 var andelen sunket til om lag 70 %,
mens den steg til 80 % i 1999-2000 og til 90 % i 2001-02.
Dette landingsmønsteret for kystflåtens fangster av torskefisk er et resultat av en rekke
faktorer; fiskens tilgjengelighet, kvalitet, pris, flåtestruktur, reguleringsregime og lønnsomhet
i alternative fiskeri. Rapporten undersøker særlig hvordan pris og reguleringsregime påvirker
sesongprofilen i landingene og lønnsomheten.
Fra slutten av 1980-årene til i dag er reguleringsregimet endret fra fritt fiske via
konkurransekvote til fartøykvoter og samlekvoter. I prøveåret 2001 hadde samlekvotebåtene
noe jevnere leveringsmønster i sesongen enn andre båter. I de to påfølgende årene fisket
imidlertid fartøy med samlekvote en større andel av sin torskekvote i første halvdel av året
enn hva de gjorde i 2001.
Gruppen av fartøy mellom 15 og 21 meter med rettigheter kun i Gruppe I fisket i 2001 og
2002 jevnere i første kvartal enn det fartøy med tilleggsrettigheter i pelagiske fiskeri gjorde.
Fartøyene med pelagiske rettigheter fisket mer intensivt og landet en større andel av
årsfangsten på kortere tid. I tillegg landet førstnevnte gruppe en større andel i fjerde kvartal
enn gruppen med pelagiske rettigheter. For gruppen av fartøy mellom 21 og 28 m finner vi
det samme mønsteret i 2001, mens forskjellene er små i 2002.
I Nordland og Troms er torskeprisen høyest i toppsesongen, noe som gir fartøyene et sterkt
insentiv til å fiske i denne perioden. Dette prisbildet har sannsynligvis sammenheng med
næringsstrukturen i fylkene, størrelsen på fisken og andre kvalitetsparametre. I Finnmark er
prisen relativt høy ved inngangen til sesongen, men faller gjennom sesongen. Medvirkende
årsaker er trolig kvalitetsproblemene forbundet med store landinger av loddetorsk av relativt
liten størrelse. Prisnedgangen indikerer overskuddstilbud og dermed en negativ effekt for
fiskerne av sesongfisket. At dette fisket opprettholdes har sammenheng med
kostnadsreduksjonen store fangster medfører, både i form av effektivitetsgevinst og mulighet
for deltagelse i andre fiskeri.
Fartøy mellom 21-28 m med rettigheter kun i Gruppe I oppnår vanligvis høyere priser for
torsk, hyse og sei enn fartøy med andre rettigheter i tillegg. Dette er særlig markert for sei.
Fartøy med flere rettigheter har større bruk av snurrevad og mindre andel av fangsten som
skrei - begge forhold virker negativt på torskeprisen. For sei skyldes pristapet at den i stor
grad fanges med snurpenot.
For fartøy mellom 21 og 28 m med pelagiske rettigheter har lønnsomheten1 bedret seg eller
vært stabil mellom 1999 og 2003, mens fartøyene med rettigheter bare i Gruppe I har hatt en
betydelig forverring av lønnsomheten. Særlig fartøyene med såkalte Spesialtillatelse uten
ringnotkonsesjon (SUK) har sett vesentlig økt lønnsomhet.
Datakildene som er benyttet er Fiskeridirektoratets lønnsomhetsundersøkelser for fiskefartøy,
Norges Råfisklags database over sluttsedler og Fiskeridirektoratets rettighetsregister.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Series
Working paper series in economics and management, 2005, nr 1Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: