Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorJohansen, Iselin Sørensen
dc.date.accessioned2015-08-18T05:07:08Z
dc.date.accessioned2016-06-01T10:39:11Z
dc.date.available2016-06-01T10:39:11Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractDet ble valgt å ha følgende problemstilling i denne oppgaven: «Hvordan resonnerer faglig sterke elever når de løser problemer med og uten kontekst i matematikk?». Det ble gjennomført en kvalitativ studie for å undersøke elevenes resonnement. Den kvalitative studien var oppgavebaserte intervjuer med åtte elever ved VG1 Studiespesialiserende. Elevene løste til sammen fire oppgaver i to intervju. Etter de oppgavebaserte intervjuene fikk elevene spørsmål om oppgavene og deres erfaringer med matematikk. Det ble gjort en analyse av resultatene fra intervjuene. Resultatene ble analysert med utgangspunkt i Lithners (2008) rammeverk for kreativ og imitativ resonnering. Videre ble funnene fra analysen av de ulike oppgavene sammenlignet for å se på hvordan elevene løste oppgaver med og uten kontekst. Resultatene viser at det var flere som hadde en kreativ resonnering når de løste oppgaver med kontekst sammenlignet med oppgaver uten kontekst. Elevene måtte i større grad tegne, forstå og matematiserte én av oppgavene med kontekst sammenlignet med oppgaven uten kontekst. Når elevene løste oppgaver med kontekst kan dette ha gjort at de ikke så sammenhengen til skolematematikk, og dette er noe som kan gjort at elevene i større grad resonnerte kreativt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9278
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8836
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3906en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleElevers matematiske resonnement. En kvalitativ studie om resonneringer av faglig sterke elever når de løser oppgaver med og uten kontekst.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)