Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorLiatun, Lena Julie
dc.date.accessioned2015-07-09T05:08:16Z
dc.date.accessioned2016-06-01T11:54:24Z
dc.date.available2016-06-01T11:54:24Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractNorsk detaljvarehandel merker økt konkurranse fra utenlandske internettbutikker. Nordmenn har blitt erfarne netthandlere, og tollfrigrensen gjør det særlig gunstig å handle for inntil 350 kroner fra utlandet. Dette gir en konkurranseulempe for norske bedrifter, som må beregne merverdiavgift fra første krone. Med bakgrunn i teori innen forbrukeratferd og konkurransestrategi vil oppgaven svare på hvordan norsk detaljvarehandel kan forsvare sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økes ytterligere. Analysen baseres på Hotelling (1929) sin modell for horisontal og vertikal differensiering i et marked med priskonkurranse. Modellen antar at bedriftene kan investere i produktdifferensiering og servicekvalitet, og at kunden opplever risiko forbundet ved internetthandel. Dette påvirker kundens opplevde verdi og preferanser. En nettbasert spørreundersøkelse av 297 respondenter gir dypere forståelse for konkurransesituasjonen ved å undersøke maksimal betalingsvillighet, opplevd verdi og preferanser for internetthandel. Resultater fra spørreundersøkelsen viser at maksimal betalingsvillighet er lavere ved internetthandel, særlig fra utenlandske internettbutikker. Bekvemmelighet er klart sterkeste motiv for både opplevd verdi og preferanse for internetthandel, etterfulgt av prisorientering. Ønsket om en lystbetont shoppingopplevelse, finansiell risiko, samt risiko for tap av bekvemmelighet, er de største barrierene. Den teoretiske analysen viser at norske detaljvarehandel bør satse på økt differensiering og servicekvalitet for å øke kundens totale kjøpsopplevelse. Dette gir økt betalingsvillighet og kan styrke norsk detaljvarehandel sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økes ytterligere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9285
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8844
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleOpplevd verdi og preferanse for internetthandel. En analyse av hvordan norsk detaljvarehandel kan forsvare sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)