Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.authorFalstad, Marit
dc.date.accessioned2016-08-24T13:35:42Z
dc.date.available2016-08-24T13:35:42Z
dc.date.issued2016-05-14
dc.description.abstractFormativ vurdering er en del av underveisvurdering, som er lovpålagt i forskrift for opplæringsloven. Formativ vurdering skal hjelpe elevene til å se egen læring og læringsprosess. Fokuset på bruk av vurdering i klasserommet har blitt større, og flere forskningsprosjekter har sett på hva som skal gjøres for at vurderingen blir en naturlig del av undervisningspraksisen til den norske læreren. I oppgaven tar jeg for meg internasjonal og nasjonal forskning, teoretiske perspektiver som viser til læring og vurdering. Gjennom observasjon og intervju undersøker jeg bruken av formativ vurdering i klasserommet og spør etter hva som gjør vurderingsarbeidet produktivt. I en hektisk skolehverdag skal lærere benytte seg av formativ vurdering, elevene har krav på å vite hvor de er i forhold til kompetansemål og egen læring, og det er gjennom den formative vurderingen at elevene skal kunne reflektere rundt egne arbeidsmetoder og strategier. Gjennom analyse av datamateriale har jeg kommet frem til fire kjernekategorier som kan bidra til at vurderingsarbeidet i klasserommet blir produktivt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9527
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9085
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleÅ vite hva som foregår... Med vurderingspraksis i klasserommet i fokusen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)