dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Ditløvsen, Steffen | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T13:39:08Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T13:39:08Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Norske elevers resultater har gitt grobunn for begrepet ”svake elever”. Dette begrepet har engasjert meg til å se nærmere på hvordan matematisk kompetanse elever som blir kategorisert som ”svake elever” har. I oppgaven bruker jeg begrepet lavt-presterende elever med tilhørende definisjon fra PISA.
For å gjøre oppgaven mer fokusert har jeg konsentrert meg om få elever og to matematiske kompetanser og sammenhengen mellom disse. Problemstillingen jeg forsøker å besvare er: ”Hvordan er sammenhengen mellom de matematiske kompetansene forståelse og flyt hos lavt presterende elever?”. Som underliggende forskningsspørsmål, for å hjelpe meg med å svare på problemstillingen har jeg: ”Hvilken grad av kompetansen forståelse oppnår elevene?” og
”Hvilken grad av kompetansen flyt oppnår elevene?”.
For å svare på forskningsspørsmålene har jeg kartlagt kompetansen til lavt presterende elever som lærere ved en ikke-navngitt skole har valgt ut. Gjennom oppgaveintervju med elevene har jeg hatt fokus på å få fram deres svar og tankegang omkring svarene. Deretter har jeg analysert svarene og transkripsjonen for å finne ut av elevenes kompetanse innen flyt og forståelse.
Resultatene tyder på at elevene i stor grad har bedre kompetanse i flyt, enn forståelse. Den viktigste årsakene til dette er nok at slik kompetansene er definert, kan man utføre en prosedyre på en effektiv og presis måte uten å forstå hva man gjør. Men dersom man har høy kompetanse både i flyt og forståelse vil det være gjensidig fordelaktig.
Elevene jeg har valgt ut er plassert i samme kategori, men resultatene mine viser at eleven er veldig forskjellig. Derfor er det viktig å ikke bare plassere elever i en kategori uten å ta hensyn til at det er individuelle forskjeller mellom elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9529 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9087 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Lavt presterende elever | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Alle er så gode som de er.
En kvalitativ studie av matematisk kompetanse hos lavt presterende elever | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |