Eksemplets makt og frigjørende pedagogikk i LK06
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9535Date
2016-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johnsen, SiljeAbstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til å belyse potensialet for lokalorientert pedagogikk i den norske skolen. Forskningsinteressen ligger i å finne ut om lokalorientert pedagogikk kan være et verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring og kompetanseoppnåelse. Videre vil det fokuseres på hvilke muligheter og utfordringer som knyttes til dette. Forskningsstrategisk har det vært benyttet casestudier og de kvalitative metodene tekstanalyse, intervju og observasjon. Mine funn viser at lokalorientert pedagogikk virker å være et nyttig virkemiddel for kompetanseoppnåelse. Gjennom differensiering av skolens innhold tilrettelegges det for at eleven får oppleve undervisningen som meningsfylt og virkelighetsnær. Funn fra analysen viser videre at lokalorientert pedagogikk ikke handler om én didaktisk metode, men snarere et differensiert mangfold av metoder og innhold. På den måten handler lokalorientert pedagogikk mer om et perspektiv og et gjennomgående fokus i opplæringen. Videre forteller min empiri at det finnes flere faktorer som kan skape utfordringer for arbeidet med lokalorientert pedagogikk. Her spiller eksempelvis skolens lokale læreplanarbeid en stor rolle. Min empiri forteller at også læreres oppfatning av læreverkets innhold, deres kollegiale samarbeid og skolens lederskap vil ha innvirkning på hvor sterke disse motkreftene føles. Det får også følger for hvordan den lokalorienterte undervisningen legges opp og gjennomføres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: