Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9538Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, KathrineSammendrag
Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål?
Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å fange lærernes nyanserte erfaringer med sidemålsundervisning. Datainnsamlingen er foretatt gjennom det kvalitative forskningsintervjuet, og har vært rettet mot norsklærere i ungdomstrinnet. Det teoretiske fundamentet for oppgaven bygger på et syn om at undervisning er en dynamisk prosess, hvor faktorene som er tilstede gjensidig påvirker hverandre. Det innebærer at rammefaktorer har innvirkning på elevenes læring av sidemål.
I analysen fremkommer det at lærerne oppfatter seg selv som viktig for elevenes læring av sidemålet, og har en bred forståelse av formålet. Sammen med tolkningen av formålet, er norskfaget, vurdering, elevenes holdninger og motivasjon og læremidler rammer lærerne erfarer. Når norskfaget blir en ramme for utviklingen av sidemålskompetansen, ser vi av målformuleringene gjennom grunnleggende ferdigheter åpner et rom, hvor lærerne kan utvide rammen av opplæringen til andre fag. Oppsummert er lærerne opptatte av å se muligheter i det gitte rommet, samtidig er det mer å gå på, gjennom et tettere samarbeid med barnetrinnet og det å aktivere foreldre i tråd med prinsippene for opplæringen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: