Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9542Dato
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, KarianneSammendrag
Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling:
Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse?
Dette er en generisk kvalitativ studie, der jeg har brukt intervju som datainnsamlingsmetode for å svar på problemstillingen. Jeg har intervjuet åtte elever fra to forskjellige klasser for å finne ut hva som kjennetegner deres motivasjon. Fire i en ordinær aldersdelt klasse og fire i en nivådifferensiert klasse.
Undersøkelsen min viser at elevene i de to forskjellige klassene besitter ulik motivasjon innenfor matematikk. Elevene i den ordinære aldersdelte klassen viser tendenser til å være amotiverte. De attribuerer sine resultater til evner og har gjort det over tid, noe som kan være årsaken til at de viser en form for selvlært hjelpeløshet. De nivådifferensierte elevene har alle en form for ytremotivasjon, men internaliseringsprosessen er ulikt fra elev til elev. Alle elevene i denne gruppen viser tegn til at de attribuerer sine resultater til innsats, noe som betyr at de mener de selv kan endre utfallet av resultatet .
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: