Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9545Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, Ragnhild SynnøveSammendrag
Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer som er avgjørende for at forskerspiren implementeres i deres undervisningspraksis. Det overordnede forskningsspørsmålet for studien er: Hvilke faktorer beskriver naturfaglærere som viktig for å lykkes med implementering av Forskerspiren?
For å besvare forskningsspørsmålet er det i studien benyttet et mixed methods design, som inkluderer datamateriale fra to ulike tilnærminger: spørreundersøkelse og intervju. Disse metodene har hatt ulik prioritet og status for prosjektet. Populasjonen i studien er naturfaglærere som jobber i ungdomsskolen. Spørreundersøkelsen er utgangspunktet for utvelgelsen av intervjuobjekt, mens intervjuene er hovedstudie for å besvare forskningsspørsmålet. Den teoretiske innrammingen for oppgaven inkluderer bakteppet for og intensjonen med forskerspiren, implementeringsprosesser og læreren som oversetter, i tillegg til tidligere forskning på lærerprofesjonen og effektiv undervisning i naturfag. Dette skal sammen med dataanalysen bidra til å besvare forskningsspørsmålet.
Studien viser at forutsetningene for å lykkes med implementering av forskerspiren avhenger av flere komplementære faktorer. Lærerprofesjonaliteten og profesjonsfellesskapet har stor betydning for hvordan forskerspiren oversettes, realiseres og implementeres i undervisningspraksisen til lærerne. Lærernes profesjonskompetanser fremkommer som viktige faktorer i denne studien, men som viktigst av dem alle fremheves profesjonsfellesskapet. Mine funn synliggjør viktigheten med hvordan profesjonsfellesskapet influerer lærerens undervisningspraksis av forskerspiren.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: