Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9553Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på følgende temaer; hva muntlige presentasjoner er, mål med presentasjonene, utfordringer, forventninger og forståelse for det muntlige. Studien har et kvalitativt forskningsdesign der semistrukturert intervju er brukt som metode. Fire norsklærere har blitt intervjuet om deres tanker rundt det aktuelle temaet.
Sentrale funn i prosjektet viser til at norsklærerne ikke har et tydelig og etablert begrepsapparat om muntlige presentasjoner. Noe som gjør det vanskelig å snakke om presentasjoner. Et fokus som framtrer i lærernes eksempler på muntlige presentasjoner, er innholdet som skal formidles. Det muntlige i presentasjonene tillegges lite mål og læring når man ser det i lys av mål om muntlig kompetanse og danning. Samtidig er ikke funnene i datamaterialet entydig, de viser heller til et sammensatt bilde.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.
Meløe, Gisken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ... -
Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis
Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ... -
Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984
Brodahl, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ...