Erfart profesjonsutvikling gjennom videreutdanning i matematikkdidaktikk. På hvilken måte gir videreutdanning profesjonsutvikling?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9556Date
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hansen, Hans AndréAbstract
Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet «På hvilke måter erfarer lærere på MatematikkMOOCen ved UiT og HiST, profesjonsutvikling gjennom sin videreutdanning?» og videre oppfølgingsspørsmålet «På hvilke måter kan lærernes profesjonsutvikling påvirke elevenes matematiske læring?». Jeg jobber med videreutdanning, hvor inntrykket mitt er at dette er et tema studenter generelt kan lite om. Hensikten var å belyse hvilket utbytte lærere som er engasjerte får fra videreutdanning, og videre prøve å belyse hva dette kan ha å si for elevene. Jeg benyttet meg av intervju som metode for å undersøke på hvilke måter ni lærere fra fire fylker erfarer profesjonsutvikling gjennom MatematikkMOOCen.
Gjennom analysearbeidet har jeg funnet ut at samtlige lærere erfarte utvikling på følgende måte; gjennom forskningsbasert kunnskap eller ny kunnskap, bevisstgjøring og systematisering, trygghet og tidsaspektet, motivasjon og gjennom endring av praksis. Denne utviklingen ble også forsterket gjennom observerte endringer hos elevene. Den nye kunnskapen som satte seg var hovedsakelig undervisningskunnskap som i stor grad ga bevisstgjøring og systematisering over egen kunnskap, åpne opplegg som ga et nytt syn på hvordan elever lærer matematikk bedre samt inspirerte til engasjement både hos lærer og elever og RME (Realistic Mathematics Education) som inspirerte lærerne til å ta utgangspunkt i elevenes interesse. Gjennom MatematikkMOOCens arbeidskrav, refleksjon rundt egen praksis og utprøving av forskjellige typer opplegg, indikerer dette prosjektet at det har skjedd en endring hos noen av lærernes forestillinger og overbevisninger i sammenheng med studiet, samt en bekreftelse for de som allerede bedrev slik praksis. Dette har ført til en større trygghet, mindre stress og til slutt en løsrivelse fra de mange læreverk skolene følger. Videre har de endringene lærerne har gjort i sin praksis lagt til rette for undervisning som fremmer til relasjonell forståelse av matematikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: