Problemløsningsmønstre. En kvalitativ studie av elevers problemløsningsstrategier for numeriske tallrekker og geometriske mønstre
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9561Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne undersøkelsen har tittelen: Problemløsningsmønstre. Hensikten med oppgaven er å bedre forståelsen av hvilke problemløsningsstrategier som kommer til syne når elever løser oppgaver med tallrekker innenfor algebrafeltet.
Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i to 9. klasser ved to skoler. Jeg har tatt i bruk oppgavebasert intervju som metode, og filmet de 10 elevene mens de har løst de ulike oppgavene. Videre transkriberte og kodet jeg datamaterialet, og ut i fra mitt konseptuelle rammeverk har jeg tolket det og sett etter mønster i valg av strategier.
Jeg har presentert de ulike strategiene som kommer frem av elevenes løsninger. Gjennom analysen fant jeg at elevene har ganske like strategivalg, for de to første oppgavene, mens de velger flere ulike måter å løse den tredje oppgaven. Av strategivalg for oppgavene er det se etter mønster som elevene benytter seg flest ganger av, som nok henger mye med oppgavenes tema: numeriske rekker og geometriske mønstre. Hvorfor elevene velger disse strategiene er interessant og en kan avdekke elevers syn på matematikkfaget i disse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: