dc.contributor.advisor | Nilsen, Gudrun | |
dc.contributor.author | Kristoffersen, Solveig Johanne | |
dc.date.accessioned | 2016-08-30T13:07:49Z | |
dc.date.available | 2016-08-30T13:07:49Z | |
dc.date.issued | 2016-05-11 | |
dc.description.abstract | Denne studien handler om høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i sykepleierutdanningen, med fokus på studentenes perspektiver og erfaringer etter møtet med pasientene. Problemstillingen er «Høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i Bachelorutdanningen i sykepleie. Hvilken betydning har det for studentenes sykepleieutøvelse i praksis?» Hensikten med studien er å beskrive fordeler og utfordringer med simulering og med dette bidra til å forbedre kvaliteten av simulering i sykepleiefaget slik at det tilpasses de læresituasjonene studentene møter i praksis. Metode: kvalitativ studie med fokusgruppeintervjuer av Bachelorstudenter i sykepleie etter gjennomførte praksisperioder. Datamaterialet ble bearbeidet og analysert gjennom innholdsanalyse. Resultat: Deltagerne viste til kontekstforskjeller mellom simulering og praksis, noe som gjorde det vanskelig å se sammenhengen. Simulering skapte et positivt og negativt engasjement hos deltagerne. Det å bli synliggjort i simulering samt distraksjon på grunn av tekniske problemer og fokus på dukkens begrensninger fikk betydning for læringsutbyttet i praksis. Til tross for opplevelse av mislykkede simuleringssekvenser, gav refleksjon i praksis simulering mening. Konklusjon: Utdanningen må legge til rette og forberede studentene før simulering for å sikre et godt læringsutbytte i praksis. Refleksjon i debrifing og refleksjon i praksis kan knytte disse to kontekstene sammen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9592 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9144 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SYP-3901 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en_US |
dc.title | Høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i Bachelorutdanningen i sykepleie. Hvilken betydning har det for sykepleierstudentenes sykepleieutøvelse i praksis? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |