Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Nils Magne
dc.contributor.authorHoel, Beathe
dc.date.accessioned2016-10-11T11:39:57Z
dc.date.available2016-10-11T11:39:57Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har som formål å undersøke hyppigheten av showrooming atferd og om dette har noen negativer konsekvenser for butikkene. Det vil videre bli sett på hvordan butikkene vurderer eventuelle negative konsekvenser av showrooming, og hvordan de mener dette vil bli et økende problem i fremtiden. Til slutt vil studien se på hvilke tiltak butikkene mener kan redusere showrooming og om det er egenskaper ved butikkene som gjør at de er mer eller mindre utsatt for showrooming atferd. Studien baserer seg på en kvalitativ metode, hvor det er gjennomført intervjuer med fire butikksjefer på Finnsnes -byen i Midt-Troms. Alle butikkene er uavhengige butikker i klesbransjen. Funnene i denne undersøkelsen viser at det i liten grad er observert showrooming atferd og de fleste butikkene ser ikke for seg at dette kommer til å bli et økende problem fremover. Dette resultatet avviker fra både teori og tilgjengelig statistikk på området.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9817
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904
dc.subjectShowroomingen_US
dc.subjectMultikanalstrategien_US
dc.subjectKlesbransjenen_US
dc.subjectUavhengige butikkeren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleShowrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)