Vil Instagram-annonsens originalitet og relevans påvirke forbrukerens engasjement, og vil disse egenskapene redusere unngåelse av annonsen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9828Date
2016-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Schjønhaug Larsen, TineAbstract
Instagram er et sosialt medium som lenge har vært ansett som fri for målrettet reklame. Som følge av endringer i Instagram sitt applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt høsten 2015 kan nå alle typer bedrifter med en Instagram-profil betale for å få annonser som dukker opp i nyhetslisten til norske Instagram-brukere. I denne studien ble det undersøkt om originale eller relevante Instagram-annonser vil føre til engasjement eller redusere unngåelse. Formålet med en slik studie er å gi bedrifter som benytter seg av sosiale medier, slik som Instagram, en nyttig innsikt i hva slags egenskaper ved annonser på Instagram som vil skape mer engasjement. I tillegg ble det undersøk om emosjonelle faktorer som irritasjon og interesse fungerer som mediatorer for effekten av originalitet og relevans.
Flere utarbeidede hypoteser ble testet gjennom å utføre et nettbasert eksperiment med et blandet og kompleks design. Eksperimentet bestod av to tester med hver sin kontroll- og eksperimentgruppe som fikk presentert hvert sitt bilde. Eksperimentet fikk totalt 184 deltakerne. Gjennom bruk av analyseprogrammet SPSS ble resultatene fra netteksperimentet analysert ved å utføre ANOVA- og regresjonsanalyser.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: