Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørndal, Cato R.P.
dc.contributor.authorJensen, Catrine Buck
dc.date.accessioned2016-10-20T12:29:39Z
dc.date.available2016-10-20T12:29:39Z
dc.date.issued2016-05-13
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet. Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes innlegg bar preg av et bredt fokus med fokus på flere hendelser samtidig. Teori ble ikke brukt som støtte til beskrivelse av praksisopplevelsene. Veileder deltok aktivt i forumet, med både individuelle og kollektive responser. Veileders innlegg anerkjente studentenes opplevelser og oppfordringer til videre deltakelse og refleksjon. Spørsmål ble brukt noe uhensiktsmessig av veileder og bidro ikke til videre refleksjon og diskusjon. Studentene opplevde diskusjonsforumet som en positiv del av praksis og fleksibelt og lett tilgjengelig, men ønsket tydeligere oppgaver og mer krav til deltakelse. Utrygghet og manglende tillit til medstudenter skapte usikkerhet og preget deltakelsen. Veileders tilbakemeldinger motiverte for videre deltakelse. Studentene hadde flere synspunkter på forbedringsområder, både med hensyn til veileders rolle og organisatoriske forhold. Drøftingen belyser sentrale funn i interaksjonsmønstrene i diskusjonsforumet, blant annet sett i lys av Moore (1989) sin teori om ulike typer interaksjon og Dysthes (2001) tolkning av dialogteorien til Mikaihl Bakhtin. Opplevelsene til studentene drøftes med spesielt fokus på refleksjon og læring samt veileders rolle som tilrettelegger. Drøftingen rundes av med fokus på forbedringer og utvikling av diskusjonsforum i praksisveiledning. Gjennomgående er Gilly Salmons femstadiemodell sentral i drøftingen av studiens funn (Salmon, 2011). Det er grunn til å tro at diskusjonsforum som del av veiledning kan bidra til en styrking av praksisperiodene i sykepleie. Dette forutsetter bevisst oppbygning av forumet og at oppgaven knyttet til diskusjonen oppleves relevant og autentisk. Trygghet og tillit er nøkkelord for å skape deltakelse og interaksjon. Veileders kompetanse om både veiledning og moderering på nett har betydning for å legge til rette for læring hos studenter som deltar i diskusjonsforum.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9873
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectSykepleierutdanningen_US
dc.subjectIKTen_US
dc.subjectVeiledningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.titleDiskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)