Mellomlederen innimellom. En oppgave om faglederen i barneskolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9887Date
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Elvestad, HildegunnAbstract
Det er i avbrytelsene det skjer ledelse! Dette er tittelen på siste kapittel i denne oppgaven, og en viktig oppdagelse som ble gjort under observasjonene av to fagledere i barneskolen. Hensikten med oppgaven er å besvare problemstillingen; «er faglederen en pedagogisk leder eller en administrator med ledertittel?». Forskningen som oppgaven er basert på er i utgangspunktet kvalitativ, og ved siden av observasjon er også metodene intervju og spørreundersøkelse benyttet. Empirien er analysert og drøftet med utgangspunkt i aktuell teori skrevet om pedagogisk ledelse og andre relevante emner. Robinsons modell med dimensjoner og ferdigheter for god, elevsentrert ledelse (Robinson 2014, s. 26), og Irgens utviklingshjul for lærere (Irgens 2010, s. 136), er spesielt sentrale i analysen og drøftingen.
Teori og funn i empiri synes å vise at skillet mellom administrasjon og ledelse ofte kan være flytende, og at en ikke kan bedrive ledelse uten også å administrere. Videre, som innledningen av sammendraget peker på, kan det synes som om at selv om faglederen oppfatter de stadige avbrytelsene lærere og øvrige ansatte gjør som forstyrrende avbrytelser, er det her den viktigste ledelsen skjer. Det er nettopp i avbrytelsene at faglederen møter sine ansatte der de behøver en leder, og her har faglederen anledning å bygge tillitsrelasjoner, anvende relevant kunnskap, etablere mål og forventninger, løse komplekse problemer, lede lærernes læring og utvikling, og andre viktige elementer som kjennetegner god pedagogisk ledelse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: