Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Hanne Kirsten
dc.contributor.authorTaraldsvik, Hilde Olsen
dc.date.accessioned2016-10-26T09:11:04Z
dc.date.available2016-10-26T09:11:04Z
dc.date.issued2016-05-04
dc.description.abstractI dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. 17). Økt fokus på dette kan føre til flere henvisninger til PP-tjenesten, og barnehagens behov for samarbeid med PP-tjenestens kan øke ytterligere. Barnehagens side er sjelden i fokus når samarbeidet mellom barnehage og PP-tjenesten studeres. På bakgrunn av dette er studiens problemstilling: Hvilke erfaringer forteller barnehagelærere om sitt samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste? Studiens datamateriale består av fire kvalitative forskningsintervju med barnehagelærere i én kommune. Det kommer tydelig fram at barnehagelærerne ønsker et tettere samarbeid med PP-tjenesten, og innehar mange forventninger til hva et slikt samarbeid bør inneholde. Ikke alle forventningene står i samsvar med PP-tjenestens mandat. Både slike forventninger, men også andre hindringer kan ligge i veien for et godt samarbeid. Det er tydelig at et slikt arbeid burde kvalitetssikres, for å sørge for at eventuelle forventninger til hverandre er reelle og at det ikke oppstår hindringer som kan begrense samarbeidet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9900
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectKindergardenen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectCooperationen_US
dc.subjectPP-tjenesteen_US
dc.subjectPedagogisk psykologisk-tjenesteen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleSamarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)