Munin: Recent submissions
Now showing items 18441-18460 of 37038
-
Bioeconomic Modelling of Coastal Cod and Kelp Forest Interactions: Co-benefits of Habitat Services, Fisheries and Carbon Sinks
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-11-26)Ecosystem-based fisheries management seeks to expand upon the traditional one-stock fisheries management measures by internalizing the effects of fishing on marine ecosystems, and accounting for biological interactions among marine resources. The fact that marine resources provide multiple, often competing benefits, makes the accomplishment of these ecosystem-based fisheries management objectives ... -
On polar lows and their formation
(Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-09-18)Polar lows are small, but extreme cyclones that develop in marine polar air mass. They feature one of the largest natural hazards in the polar regions. Their associated strong winds, high waves, substantial amounts of snow fall, low visibility and possibility for ice accumulation on ships and airplanes cause threats for coastal communities and marine operations. Hence, accurate prediction of polar ... -
Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell ... -
"Goddag mann økseskaft". Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og ... -
Skjønn og lokalt utviklingsarbeid i en distriktsskole. Betingelser og prosesser som har betydning for en leders utøvelse av skjønn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)En viktig del av en skoleleders hverdag er å ta avgjørelser. Noen av disse er basert på klare formuleringer i lovverk og forskrifter, mens andre er basert på skjønn. Denne masteroppgaven handler om det siste punktet – betingelser og prosesser som påvirker utøvelsen av skjønn i lokalt utviklingsarbeid. Jeg går tilbake til Aristoteles og ser på hans uttrykk fronêsis, som av mange regnes som opphavet ... -
Hvordan arbeider seks skoleledere med å utvikle profesjonsfellesskap?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Sammendrag Implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del, ledelse og profesjonsfelleskap er de overordnede temaene i denne studien. Da intervjuene ble gjennomført hadde skolesektoren fått litt tid på seg til å starte opp arbeidet. Høsten 2020 skal de nye fagplanene tas i bruk i skolen. Verdiløftet berører ikke bare elevenes læring, men stiller nå nye krav og andre måter å samarbeide på for ... -
Veiledning av nyutdannede. Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan ledere og nyutdannede opplever sider ved veiledningsordninger for nyutdannede. Der ledere og veilederes innsats for å bedre overgangen fra lærerutdanningen til yrkeslivet for nyutdannede lærere blir belyst. Det blir undersøkt hvordan lederne og de nyutdannede opplever utfordringer som nyutdannet, hvordan veiledningen organiseres, innholdet i ... -
En casestudie av rutiner rundt kartlegging av yrkesfagelever i norsk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunnen for undersøkelsen er en casestudie basert på kvalitative intervju med avdelingsledere, rådgivere for pedagogisk-psykologisk tjeneste og norsklærere ved to videregående skoler. I alt deltok sju intervjupersoner, hvorav alle har en tilknytning til yrkesfaglig programområde. Formålet med undersøkelsen har vært å trekke erfaringer fra intervjupersonenes kjennskap til rutinene for kartlegging ... -
"Jeg har et krokodillehjerte". Tidligere voldsutsatte krysskulturelle unge voksnes oppfatning av egen livsmestring, psykisk helse og motstandskraft, med særlig fokus på autonomi, identitet og fremtidsutsikter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Dette masterprosjektet har som mål å bidra til den empiriske norske kunnskapsbasen om konsekvensene av uheldige barndomserfaringer som vold og kriser. Hensikten har vært å fortolke og analysere informantenes livsverden med deres krysskulturelle arv som bakteppe. Det har vært særlig viktig å få frem historien til de voldsutsatte, selv om erfaringene deres har vært til tider ubehagelig å høre på. ... -
Ledelse i barnehage. Om eiere og daglige lederes syn på god ledelse av barnehage
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Bakgrunn for oppgaven er å få innsikt i hvilke oppfatninger eiere og daglig ledere har av god ledelse i barnehagen. Oppgaven starter med et historisk tilbakeblikk på politisk endringer i barnehagesektoren og dagens politiske signaler. Datamaterialet i studien bygger på semistrukturerte intervju med fire eiere og åtte daglige ledere. Oppgaven er teoriforankring i Larsen & Slåtten, Jacobsen, Jacobsen ... -
Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt motivasjon og holdninger hos de ulike yrkesgruppene i barnehagene for å se om man kan finne noen ... -
Prediksjon av tidlige leseferdigheter. En kvantitativ studie.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)Sammendrag Denne studien undersøker prediktiv validitet av «Literate – screeningtest for dysleksi hos barn», som er utviklet gjennom The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD) ved UiT, Norges Arktiske Universitet. Dette gjøres ved å undersøke 1) hvor sterk sammenhengen mellom leserelaterte kognitive ferdigheter, målt med deltester fra «Literate» og ordavkoding ett år senere er, 2) hvor mye av ... -
En kvantitativ studie om sammenhengen mellom pragmatisk kompetanse ved 8,5år, og språk- og kommunikasjonsutvikling ved 18 og 36 måneder. Basert på informasjon fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen, og Språk-8 studien
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)Hensikten til masteroppgaven var å undersøke om det finnes tidlige kjennetegn ved 18 og 36 måneder som predikere senere pragmatisk kompetanse ved 8,5år. Pragmatisk kompetanse handler om å ha ferdigheter til å bruke kommunikasjon funksjonelt i ulike sosiale settinger. Masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Språk-8 studiet, som er et delstudie av Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa), ... -
Hva skjedde den dagen jeg sa ja? En studie om bruk av pedagogisk dokumentasjon som utgangspunkt for kvalitetsutvikling i barnehagebasert kompetanseutvikling.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)De siste årene har det vært mye oppmerksomhet rundt kvalitet i barnehagen. Stortingsmelding 41, Kvalitet i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2007) pekte på en rekke faktorer som spiller inn på kvaliteten i barnehagen. Som følge av denne stortingsmeldingen ble det blant annet økt søkelys på barnehagebasert kompetanseutvikling for å heve kvaliteten gjennom individuell og kollektiv læring og utvikling ... -
Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ... -
Information Collection Platform for Smart Nudging. A Microservice-Based Approach.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-30)This thesis aims to explore the problem of integrating heterogeneous data sources into the Smart Nudge system. The Smart Nudge system is a system that produces personalised nudges that are contextually relevant to each user. The system relies on access to live data that could be constructed and presented in specific ways to influence users behaviour towards an agreed-upon goal. The goal is to ascertain ... -
Tiltak for ekspressive språkvansker hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ vokabularintervensjonsstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-19)Barn med utviklingshemming har reduserte kognitive og adaptive ferdigheter (WHO, 2019), noe som videre påvirker språklige ferdigheter (Esbensen & MacLean Jr, 2017). Vansker innenfor ulike områder av språket er vanlig, og variasjonen i gruppen er stor. Innenfor språkets områder regnes vokabular å være en nøkkelferdighet som kan ha betydning for utvikling også på andre språk- og utviklingsområder ... -
Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ... -
Multi-user application for recording physical activity on exercise bicycles for people with intellectual disabilities
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-30)This thesis extends research into the application of an exergame for individuals with intellectual disabilities. Individuals with intellectual disabilities have a more sedentary lifestyle than the general population, and the need for regular physical activity is high. The World Health Organization recommends 150 minutes of physical activity each week. Exergames can contain elements that excite ... -
Priority substances and emerging contaminants in selected Norwegian rivers – The River Monitoring Programme 2018
(Research report; Forskningsrapport, 2019)Riverine inputs and direct discharges to Norwegian coastal waters in 2018 have been estimated in accordance with the OSPAR Commission’s principles. This report focuses on EU Water Framework Directive priority substances as well as river basin-specific pollutants (trace metals and organic pollutants) that were monitored with bottle sampling in water and biota sampling (fish). Levels observed were ...