Munin: Recent submissions
Now showing items 18741-18760 of 37042
-
Miljørisikovurdering av genmodifisert maishybrid MON863 x NK603 til mat, fôr, import og prosessering under EU-forordning 1829/2003/EF (EFSA/GMO/UK/2004/06). Uttalelse fra Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet
(Research report; Forskningsrapport, 2013-03-19)I forbindelse med forberedelse til implementering av EU-forordning 1829/2003 i norsk rett, er Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) bedt av Direktoratet for naturforvalting (DN) om å utarbeide endelige miljørisikovurderinger av alle genmodifiserte organismer (GMOer) og avledete produkter som inneholder eller består av GMOer som er godkjent i EU under forordning 1829/2003 eller direktiv 2001/18, ... -
Nucleic acids hybrids as advanced antibacterial nanocarriers
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-08)Conventional antibiotic therapy is often challenged by poor drug penetration/accumulation at infection sites and poses a significant burden to public health. Effective strategies to enhance the therapeutic efficacy of our existing arsenal include the use of nanoparticulate delivery platforms to improve drug targeting and minimize adverse effects. However, these nanocarriers are often challenged by ... -
Silica Nanoparticles - A Versatile Tool for the Treatment of Bacterial Infections
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-15)The rapid emergence of drug resistance continues to outpace the development of new antibiotics in the treatment of infectious diseases. Conventional therapy is currently limited by drug access issues such as low intracellular drug accumulations, drug efflux by efflux pumps and/or enzymatic degradation. To improve access, targeted delivery using nanocarriers could provide the quantum leap in intracellular ... -
Holocene precipitation seasonality in northern Svalbard: Influence of sea ice and regional ocean surface conditions
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-13)Arctic precipitation is predicted to increase in the coming century, due to a combination of enhanced northward atmospheric moisture transport and local surface evaporation from ice-free seas. However, large model uncertainties, limited long-term observations, and high spatiotemporal variability limit our understanding of these mechanisms, emphasizing the need for paleoclimate records of precipitation ... -
Holocene glacial history of Svalbard: Status, perspectives and challenges
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-29)We synthesize the current understanding of glacier activity on Svalbard from the end of the Late Pleistocene (12,000 yrs. before present) to the end of the Little Ice Age (<i>c.</i> 1920 AD). Our glacier history is derived from the SVALHOLA database, the first compilation of Holocene geochronology for Svalbard and the surrounding waters, including over 1,800 radiocarbon, terrestrial cosmogenic nuclide ... -
Dekontaminering av pattedyrslakt ved bruk av damp eller varmt vann. Uttalelse fra Faggruppe for hygiene og smittestoffer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet
(Research report; Forskningsrapport, 2010-04-15)Mattilsynet har gitt VKM i oppgave å foreta en risikovurdering når det gjelder ”dekontaminering av pattedyrslakt ved bruk av varmt vann eller damp”. Da det er en bestemtdekontamineringsteknologi Mattilsynet ønsker utredet, velger faggruppen å bruke den mer presise betegnelsen ”overflatepasteurisering av slakt” som er i tråd med uttrykk og definisjoner som forskere innenfor dette området har benyttet ... -
Food/feed and environmental risk assessment of insect-resistant genetically modified maize MIR604 for food and feed uses, import and processing under Regulation (EC) No 1829/2003 (EFSA/GMO/UK/2005/11). Opinion of the Panel on Genetically Modified Organisms of the Norwegian Scientific Committee for Food Safety
(Research report; Forskningsrapport, 2014-01-21)In preparation for a legal implementation of EU-regulation 1829/2003, the Norwegian Scientific Committee for Food Safety (VKM) has been requested by the Norwegian Environment Agency (former Norwegian Directorate for Nature Management) and the Norwegian Food Safety Authority (NFSA) to conduct final food/feed and environmental risk assessments for all genetically modified organisms (GMOs) and products ... -
Foreløpig helse- og miljørisikovurdering av genmodifisert maislinje Event 5307 fra Syngenta Crop Protection AG (EFSA/GMO/DE/2011/95). Uttalelse fra Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet
(Research report; Forskningsrapport, 2011-11-25)Den foreløpige helse- og miljørisikovurderingen av insektresistent maislinje 5307 (EFSA/GMO/DE/2011/95) fra Syngenta Crop Protection AG er utført av Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). Vitenskapskomiteen for mattrygghet er bedt av Mattilsynet og Direktoratet for naturforvalting om å vurdere helse- og miljørisiko ved en eventuell godkjenning av maislinje ... -
Helse- og miljørisikovurdering av genmodifisert bomull GHB614 fra Bayer CropScience (EFSA/GMO/NL/2008/51). Uttalelse fra Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattryggheten
(Research report; Forskningsrapport, 2009-02-16)Helse- og miljørisikovurderingen av den herbicidtolerante bomullslinjen GHB614 fra Bayer CropScience (EFSA/GMO/NL/2008/51) er utført av Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet. Mattilsynet og Direktoratet for naturforvalting (DN) ber Vitenskapskomiteen for mattrygghet om å vurdere den genmodifiserte bomullslinjen GHB614 til import og prosessering, og til bruk i ... -
Miljørisikovurdering genmodifisert mais MON 89034 x NK603 fra Monsanto Company (EFSA/GMO/NL/2009/72). Uttalelse fra Faggruppe for genmodifiserte organismer Vitenskapskomiteen for mattrygghet
(Research report; Forskningsrapport, 2010-04-07)Helse- og miljørisikovurderingen av den insektresistente og herbicidtolerante maishybriden MON 89034 x NK603 (EFSA/GMO/NL/2009/72) fra Monsanto Company er utført av Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). VKM er bedt av Direktoratet for naturforvalting (DN) om å vurdere miljørisiko ved en eventuell godkjenning av maislinje MON 89034 x NK603 til dyrking og ... -
Foreløpig helse- og miljørisikovurdering av genmodifisert soyalinje MON 87769 fra Monsanto Company (EFSA/GMO/UK/2009/76). Uttalelse fra Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet. Innspill til EFSAs GMO Extranet
(Research report; Forskningsrapport, 2011-02-18)Helse- og miljørisikovurderingen av den genmodifiserte soyalinjen MON 87769 (EFSA/GMO/UK/2009/76) fra Monsanto er utført av Faggruppe for genmodifiserte organismer i Vitenskapskomiteen for mattrygghet. Mattilsynet og Direktoratet for naturforvaltning (DN) ber Vitenskapskomiteen for mattrygghet om å vurdere den genmodifiserte soyalinjen MON 87769 til bruk i næringsmidler og fôrvarer, men ikke til ... -
A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ... -
Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i ... -
Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-13)Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært ... -
Bokmåls- og talemålsavvik i nynorske elevtekstar. Ein kvantitativ studie om bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne undersøkinga tek føre seg bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål. Datagrunnlaget er 44 tekstar skrivne av 44 elevar med nynorsk som hovudmål, fordelte på fem skular i Sogn. Det er ei kvantitativ undersøking der avvika i elevtekstane er registrerte i ulike avvikskategoriar og delte inn i om dei er bokmålssamanfall, talemålssamanfall, ikkje bokmåls- eller ... -
Elevenes opplevelse av oppgaver i matematikk. En mixed methods studie om elevers opplevelse av undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett på hvordan elever opplever undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve. I 2020 innføres gradvis en ny læreplan i matematikk med større fokus på undersøking. Tradisjonelle oppgaver og undersøkende oppgaver stiller forskjellige kognitive krav, og det vil derfor være spennende å se hvordan elever opplever de forskjellige oppgavene. Studiet ... -
Prevention of Violent Extremism’s (PVE) ‘mission creep’ into the Peacebuilding Dispositif: A Case Study of PBF Funded Peacebuilding Projects in Kyrgyzstan
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)This thesis explores the shift of focus in peacebuilding projects that has been funded by UN Peacebuilding Fund (PBF) in Kyrgyzstan. After the ethnic violence in 2010, UN was invited to perform peacebuilding in the country. This was funded through the PBF, a branch of the so- called UN Peacebuilding Architecture. However, in 2017 the peacebuilding projects shifted focus and started doing Prevention ... -
"Som å være på en annen planet". En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere erfarer at de basale behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet blir vektlagt i møte med skolen som ny arbeidsplass.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Praksissjokket er et problem i skolen. En følelse av stress, svake mestringsopplevelser og en konflikt mellom egne forventninger og situasjonens reelle bilde, fører til frafall av nyutdannede lærere i skolen. Denne studien presenterer nyutdannede lærere som har kommet gjennom de første årene i yrkeslivet, og i så måte taklet praksissjokket. Deres erfaringer skal ses i lys av selvbestemmelsesteoriens ... -
Å forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» ... -
Teachers’ views and methods for motivating students to write in English.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Both learning to write and motivation are central themes in Norwegian education and motivation is an important factor in learning to write in English. Yet, little research has been done on what knowledge teachers have of motivation for writing and how they practice it. The purpose of this study is to examine individual teachers’ views on motivation and how they experience motivating students for ...