Munin: Recent submissions
Now showing items 22001-22020 of 37079
-
Når leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Overgang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene ... -
"Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene ... -
«Det var lettere for meg å tenke at jeg bare var dum». En studie om tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Skolehverdagen til elever med lese- og skrivevansker kan bli svært utfordrende når elevene ikke får den hjelpen de trenger. Jeg har selv dysleksi, og vet fra erfaring hvor utfordrende det kan være. Dette vekket min interesse for å undersøke tema lese- og skrivevansker nærmere. Formålet med studien er å belyse hvordan lærere arbeider for å tilpasse undervisningen for elever med lese- og skrivevansker. ... -
Kompetansebehov i fådelte skoler. Fådelte skolers behov og grunnskolelærerutdanningens tilbud
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne studien har jeg forsket på om det er samsvar mellom den femårige grunnskolelærerutdanningen og det som er behov i fådelte skoler. Fådelte skoler er skoler som har ulike klassetrinn som får undervisning i samme klasserom. Sentralisering er en av grunnene til at det er blitt færre fådelte bygdeskoler, men det finnes fortsatt både mange fådelte skoler og distriktskoler i Norge. Forskning viser ... -
A Fishy Tale about a Sheep and a Dog – Isotope Studies and Medieval Sámi Mobility and Husbandry in Inner Finnmark, Northern Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019-01-01)Datings of sheep and dog bone samples from a so-called ‘Sámi circular offering site’ at Bealjalgnai in Karasjok Municipality, Finnmark, Norway, show that they were deposited in the Middle Ages. They are among the earliest dated bones from such structures, and the sheep is the oldest known example from this part of inland Finnmark. Isotope analyses show that the dog lived primarily on aquatic foodstuffs, ... -
Charging technology for small maritime vessels
(Conference object, 2019-01-21) -
Ulcerative colitis: Functional analysis of the in-depth proteome
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-01-29)<p><i>Background - </i>Ulcerative colitis (UC) is one major form of inflammatory bowel disease. The cause and the pathophysiology of the disease are not fully understood and we therefor aim in this study to identify important pathophysiological features in UC from proteomics data. <p><i>Methods - </i>Colon mucosa biopsies from inflamed tissue of untreated UC patients at diagnosis and from healthy ... -
Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ... -
Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de ... -
Enten går det bra, eller så går det over! Arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteravhandlingen handler om psykisk helse i skolen. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan skolen, som en svært sentral utviklingsarena, arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge som blir i stand til å mestre livene sine. Studien tar for seg fire informanter i ulike roller i skolen, men med fellesnevneren at de arbeider med elever. Informantene arbeider ... -
Et blikk på lesestrategier - fra lærerperspektivet. Engasjerte læreres begrunnelser for anvendelse av lesestrategier i egen undervisning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om undervisning i lesestrategier på barneskolenivå. Jeg ønsket å belyse læreres didaktiske begrunnelser for deres strategiundervisning i henhold til lesing av tekst. I tillegg ville jeg rette et fokus mot læreres begrunnelser av lesestrategier i lys av tilpasset opplæring. Jeg har dermed stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske begrunnelser ... -
«Seksåringene lærer best ved å synge, hoppe, pusle, bygge, snakke og rulle». En kvalitativ studie om lekpreget undervisning i førsteklasse.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsettingen med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hva lærere legger i begrepet lekpreget undervisning. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålene: 1. Hva legger førsteklasselærere i begrepet lekpreget undervisning, og på hvilken måte anser de at seksåringen lærer best? 2. På hvilken måte kan klasserommet utformes for å tilrettelegge for lekpreget ... -
"Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. ... -
Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert ... -
"Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde ... -
Tidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Bakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har ... -
Long-term exercise maintenance via telerehabilitation for people with COPD. Feasibility, effectiveness, benefits and challenges
(Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-06-06)Background and aims: The availability of pulmonary rehabilitation (PR) and exercise maintenance programs for people with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is low, despite being beneficial and recommended. Telerehabilitation can support the delivery of such programs to patients’ homes. However, there is little knowledge of its benefits for people with COPD. This thesis aimed to investigate ... -
Digitalisering i NAV – henger alle brukergrupper med? En studie av NAV-veilederes erfaringer med digital kommunikasjon rettet mot rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)Det er i oppgaven gjennomført en undersøkelse av NAV-veilederes erfaringer med å kommunisere digitalt med rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring, og hvordan de håndterer eventuelle utfordringer som kommer til syne. Undersøkelsen baserer seg på en kvalitativ metode, hvor jeg har gjennomført telefonintervju med fem NAV-veiledere fordelt på to ulike NAV-kontor. Oppgavens teoretiske forankring ... -
DaoCron. Job Scheduler for Autonomous Observation Units in the Arctic Tundra
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)DaoCron is a service which enables users to schedule tasks periodically. The Distributed Arctic Observatory (DAO) aims to improve the data collection from the arctic tundra using Observation Units (OUs). These OUs are given a set of tasks which they are expected to schedule at certain intervals. In order to schedule these tasks at certain time-intervals one can make use of Cron, which is a tool for ... -
Operasjonalisering av urfolksrettigheter i samiske barnevernstjenester. En kvalitativ studie i et organisasjonsteoretisk perspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)Samiske barn har særlige rettigheter i kraft av sin urfolkstatus som er nedfelt i internasjonale konvensjoner og i norsk lovverk. Kommunene i det samiske forvaltningsområdet har et særlig ansvar for å ivareta disse rettighetene. Studien undersøker hvordan barnevernstjenestene i samiske kommuner operasjonaliserer begrepet urfolksrettigheter, og hvordan det gjør seg gjeldende i barnevernfaglig praksis. ...