Munin: Recent submissions
Now showing items 3781-3800 of 37011
-
«Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosa
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som ... -
«Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. ... -
"Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Tidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et ... -
«Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig ... -
Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ... -
«Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ... -
“When pupils encounter a longer text, they often respond with oh my god, do I need to read all of this?”
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)In this thesis, we explore pupils’ attitudes and motivations to read while gaining insight into the teacher's perspective on the current situation. Our thesis question is: What attitudes do lower secondary school pupils and teachers in the context of the Norwegian educational system have towards extensive reading in the English classroom? Research was aimed at lower secondary school pupils and ... -
Innføring av undervisningsformen tallsnakk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med formålet om å undersøke problemstillingen: Innføring av tallsnakk på mellomtrinnet. Jeg oppdaget tallsnakk gjennom masteremnet i matematikkdidaktikk, og dermed ønsket jeg å se hvordan undervisningsformen kan bidra til matematikkfaget i forhold til matematisk kommunikasjon. I forskningsprosjektet har jeg derfor undersøkt en lærers innføring av ... -
Bureising i Balsfjord 1920–1950. Indre kolonisering og reinbeitekonvensjonen av 1919
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-13)Temaet for masteroppgaven er den politisk støttede bureisinga fra 1920, som fikk stor innvirkning på Nord-Norge generelt og Balsfjord spesielt. Av 19 000 bureisergårder på landsbasis ble 42 prosent anlagt i Nord-Norge, og Balsfjord ble den største bureiserkommunen i landet i antall bruk. Oppgaven undersøker hvordan bureisinga sammenfaller med fornorskingsprosessen og reinbeitekonvensjonen av 1919. ... -
Vil berge KDA ved fire skoler
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024)Det foregår nå en kamp på Vestlandet for å sikre ungdom et praktisk og estetisk utdanningstilbud. -
Co‑creating coastal sustainability goals and indicators
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-24)Indicators can be powerful tools to measure progress towards achieving societal goals, and many indicators have been developed for sustainability goals nationally and internationally. When indicators are developed solely through top-down approaches without engaging local knowledge, they often fall short of capturing local perceptions and concerns relevant to decision-making. The aim of this project ... -
Pre-Service teachers’ Knowledge of and Beliefs About Direct and Indirect Proofs
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-20)Teachers have difficulty integrating proof in their mathematics instruction due to both narrow beliefs about proofs and limited understanding of proofs. Indirect proofs seem to be a particular cause for concern. In this exploratory study, we contribute to the research area by reporting on an empirical study of Norwegian pre-service teachers’ knowledge of and beliefs about direct and indirect proofs. ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-07)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i en karrierestige som går fra universitets- eller høgskolelektor via førstelektor til dosent. De to karriereveiene kan sies å være knyttet til ulike kunnskapsregimer. I de siste 20 ... -
Chaetocladius (Amblycladius) britae Säwedal, 1976 (Diptera, Chironomidae, Orthocladiinae) representing a little-known subgenus from the High-North, discovered in Norway and DNA barcoded for the first time
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-20)New records of Chaetocladius britae Säwedal, 1976 are presented, representing the first records of the species in Norway. Twenty-four male specimens were caught in a Malaise trap set in a tiny ravine with an underground spring brook with associated tiny pools of standing water connected to the meandering River Nakkelva at Breivikeidet in Troms, northern Norway. The poorly known species was originally ... -
“It is not fun to read, unless it is something interesting”: A convergent mixed methods study on the alignment of current research and pupils’ perception of their reading habits
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)This study examines the correlation between current reading research and pupils’ perception of their own reading habits. Our thesis questions are: To what extent do current research and mapping align with lower secondary pupils’ perceptions of their reading habits? How can we use our findings to aid future reading instruction in English? Using a convergent mixed methods design our thesis questions ... -
Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men ... -
Lesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Langlesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever ... -
Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen ... -
The Effect of Spell and Grammar Checkers on Pupils’ English: A Study of Texts Written by Norwegian School Children Aged 13-14 Years
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)This thesis has investigated how the use of the spell and grammar checker in Microsoft Word affects spelling and grammar in English texts written by pupils aged 13-14 years in Norwegian schools. This topic was researched due to the increased use of digital aids in schools and the uncertainty regarding the effects of using of these tools. Assessment is a significant part of a teacher’s professional ... -
«Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt ...