Viser treff 11501-11520 av 37040

    • «Når matematikk bli vanskelig» - Matematikkoppgaver og elever som presterer lavt i matematikk 

      Pedersen, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)
      Formålet med denne studien var å søke ny eller utdypende kunnskap om matematikkvansker. Oppgaven hadde som hensikt å få fram stemmene til elever som presterer lavt i faget, og bidra til å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan lærere tilpasse oppgaveløsing i matematikk for elever som presterer lavt?» Problemstillingen skal svares på gjennom følgende forskerspørsmål: F1: Hvordan ...
    • Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza 

      Ellefsen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). ...
    • Modellering ved bedriftsbesøk 

      Christiansen, Mattis Engelbrecht (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye ...
    • Kulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylines 

      Wirkola, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Formålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Leselyst på 6.trinn. Samtaler om litteratur 

      Fredriksen, Cathrin Sjøveian; Langaas, Kristine Holten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare ...
    • Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning 

      Langsæther, Mathias Johannessen; Kleven, Jakob Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ...
    • En komparativ studie av to ulike innfallsvinkler i brøkundervisning. En casestudie som sammenligner to klasser som får brøkundervisning enten via arealmodellen eller mengdemodellen 

      Larsen, Vigdis Marie; Nikolaisen, Brita Walle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-05)
      Målet med denne masteroppgaven var å undersøke om to ulike innfallsvinkler, arealmodellen og mengdemodellen, kunne ha betydning for elevenes brøkforståelse. Bakgrunnen var vår erfaringsbaserte nysgjerrighet om hvorvidt undervisningen vi hadde drevet med i mange år, var den som ga elevene best grunnleggende forståelse i brøk. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilken betydning har undervisningens ...
    • A Short Hike: Writing with a videogame 

      Nguyen, Duc Anh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      This master thesis focuses on implementing a videogame in an educational setting. By doing this, the study can focus on the pupils’ interactions with the videogame and how their texts are inspired by the videogame A Short Hike. The study was performed in two different classes in 5th and 7th grade. With this in mind, the research question is: How does an adventure videogame inspire the pupils’ writing? ...
    • «Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformer 

      Karlsen, Marte Isabel; Mikalsen, Birgitte Emilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil ...
    • Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever 

      Henriksen, Jovnna Ánde Balto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ...
    • Pupils as producers of visual texts: A mixed-method study on implementing visual literacy and its effects on pupils´ multimodal texts 

      Larsen, Rikke Elida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This master´s thesis is the result of a mixed-method study on the implementation of visual literacy and its effects on pupils´ attitude to images and their production of multimodal texts. While simultaneously, it reviewed how teachers can assess multimodal texts where the focus is on the visuals. The research question for this masters´ thesis is as followed: To what extent can working with visual ...
    • Intercultural competence within the English subject 

      Isaksen, Anniken; Seljestad, Vebjørn Holen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This thesis attempts to investigate two lower secondary school teachers’ possibilities for teaching intercultural competence in the English classroom, focusing on stereotypes and prejudice. Two research questions were formed with the intention of collecting data from teachers and pupils at a lower secondary school regarding their experiences with topics related to intercultural competence. In ...
    • tXt-aksjonens lærerveiledninger 2014-2021: Litteratursyn og bruk 

      Hansen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Målsetningen med denne studien er å undersøke hvilket litteratursyn som kommer til syne i tXt-aksjonens lærerveiledninger, og hvordan ulike lærere bruker disse. Flere undersøkelser antyder at elevene i dag leser mindre enn før, noe som har gitt begrepet leselyst en ny form for relevans. Foreningen !les utarbeidet tXt-aksjonen i 1998, med det formål om å fremme leselyst hos elever i ungdomsskolen. ...
    • Implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringen 

      Fredriksen, Guro Kvåle; Gimse, Vilde Kvenshagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi ...
    • Health at age 17 in Norwegian adolescents: Mental and physical status in the national cohort born in 2001 

      Borud, Einar Kristian; Fadum, Elin Anita; Carlsen, Ellen Øen; Håberg, Siri Eldevik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-07)
      Aims: We present self-reported data on physical and mental health at age 17 years from 82% of Norwegians born in 2001. Methods: In Norway, the Armed Forces require that each resident who reaches the age of 17 years completes a self-administered declaration of health that is used for military selection. The declaration collects information on height and weight, various clinically diagnosed diseases, ...
    • Educational and psychosocial support for conflict-affected youths: The effectiveness of a school-based intervention targeting academic underachievement 

      Forsberg, June Thorvaldsen; Schultz, Jon Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-22)
      This study investigated the effect of a school-based and teacher-led psychosocial intervention that targeted academic underachievement among conflict-affected youths. We hypothesized that participants in the intervention would experience improved school functioning and reduced levels of stress-related symptoms after the intervention, in comparison to a control group. The study was carried out ...
    • Optimizing size selectivity and catch patterns for hake (Merluccius merluccius) and blue whiting (Micromesistius poutassou) by combining square mesh panel and codend designs 

      Cuende, Elsa; Sistiaga, Manu; Herrmann, Bent; Arregi, Luis (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-20)
      Gear modifications in fisheries are usually implemented to obtain catch patterns that meet management objectives. In the Basque bottom trawl fishery, gear regulations include the use of a square mesh panel (SMP) placed at the top panel of the extension piece of the trawl to supplement diamond mesh codend selectivity. However, the catch patterns obtained with this combination have raised concern ...
    • Sequence-Based Analysis of Eukaryotic Protein Evolution 

      Bockwoldt, Mathias (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-10-12)
      The goal of this thesis was to comprehend evolutionary patterns in different contexts. To get a broad spectrum of methods, three projects were included of which one is published and two are in preparation. In the first project, we looked into the fate of new mutations in protein regions that do not have a defined three-dimensional structure. Generally, the fate of a new mutation is governed by ...
    • Somatic Dimorphism in Cercariae of a Bird Schistosome 

      Soldánová, Miroslava; Kundid, Petra; Scholz, Tomas; Kristoffersen, Roar; Knudsen, Rune (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-24)
      Phenotypic polymorphism is a commonly observed phenomenon in nature, but extremely rare in free-living stages of parasites. We describe a unique case of somatic polymorphism in conspecific cercariae of the bird schistosome Trichobilharzia sp. “peregra”, in which two morphs, conspicuously different in their size, were released from a single Radix balthica snail. A detailed morphometric analysis ...