Viser treff 81-100 av 36082

    • Styring og utvikling av norsk friluftsliv; Sentrale linjer i friluftslivets historie 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet omhandler utviklinga av norsk friluftsliv i et styringsperspektiv. Det omfatter både hvordan friluftslivet har styrt folks liv og hvordan friluftslivet på ulike vis har vært styrt. Begrepet friluftsliv er derimot en moderne oppfinnelse. Henrik Ibsen var en av de første som i en publikasjon brukte begrepet i Norge, i 1859. Dette var en tid da norskheten ble debattert og utformet ...
    • Allemannsretten; Rettigheter, plikter og utfordringer 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet tar for seg allemannsretten1, et prinsipp som i utgangspunktet gir alle mennesker rett til å bruke norske utmarksområder – til vandring, kortere opphold, bær- og sopplukking – uavhengig av hvem som eier grunnen. Lova skal «verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre allmennhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, ...
    • Allemannsretten og friluftsliv som annektering av samisk grunn 

      Riseth, Jan Åge; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Dette kapitlet tar for seg allemannsrettens betydning for reindrift og samisk kultur. Allemannsretten er et prinsipp som gir alle i Norge rett til å bruke utmarksområder uavhengig av hvem eieren er. På grunn av en massiv vekst i friluftsliv og naturbasert turisme er prinsippet blitt et tema i den offentlige debatten. Historisk har prinsippet representert en motvekt til privat eiendomsrett. I forhold ...
    • Verdier i norsk besøksforvaltning; Egenverdi, nytt og relasjoner i verdisetting av natur 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Hvorfor forvalter myndighetene naturen? Naturen er per definisjon det motsatte av menneskelig forvaltning, den er selvgående basert på mange og mangfoldige elementer og prosesser. Kanskje er det derfor at norsk naturforvaltning er begrenset. Et vesentlig element i naturforvaltninga har vært folks bruk og stell av sine eiendommer og naturområder, altså at det har eksistert ulike former for uformell ...
    • Norsk friluftslivs- og besøksforvaltning 

      Benonisen, Rune; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Besøksforvaltning fikk første gang oppmerksomhet den i norske opinionen da Klima- og Miljødepartementet og Miljødirektoratet i 2015 lanserte en ny merkevarestrategi for Norges nasjonalparker (Miljødirektoratet, 2015). Strategien innebar blant annet at nasjonalparkene i Norge, i større grad enn tidligere, ble tildelt en rolle som besøkssteder og attraksjoner – ikke bare for friluftsliv, men også ...
    • Å begripe friluftsliv og besøksforvaltning 

      Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Besøksforvaltning inngår i tittelen på denne boka. Det høres ut som et viktig tema. Begrepet representerer imidlertid et nytt perspektiv i norsk forvaltning. Som alle andre er besøkende gjenstand for forvaltning ved at lover, regler og regimer som henvender seg mot allmennheten også gjelder for dem. Likevel har man internasjonalt, og nå også i Norge, valgt å sette et eksplisitt fokus på de besøkende, ...
    • Tilrettelegging for friluftsliv i Nord-Troms 

      Benonisen, Rune; Viken, Arvid Ingmar (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Nordreisa er den største kommunen i Nord-Troms, med arealer som rommer et alpint fjellandskap, et viddelandskap, flere dalfører og flere lakseførende elver. En av disse, Reisaelva, er kjent for sitt vakre landskap og muligheten for å få storlaksen på kroken. Som del av vassdraget finner vi den største naturattraksjonen i området: Mollisfossen (269 meter fall). Fossen er et turistmål som betjenes ...
    • Er vi på rett spor? 

      Viken, Arvid Ingmar; Svensson, Gaute Emil (Chapter; Bokkapittel, 2025-01-08)
      Tidligere direktør i Nordnorsk Reiseliv AS, Arne Trengereid, sa på en konferanse om besøksforvaltning i 2018: «Aldri har det vært så klart at det er uklart hvordan vi skal løse utfordringene som følger av økningen i reiselivet». Både reiselivet og friluftslivet er i vekst og mye tyder på at vi må ha et økt fokus på tilrettelegging og tiltak som begrenser uønskede konsekvenser av bruk av naturområder ...
    • Using Research and Development to establish coherence in teacher education   

      Drageset, Ove Gunnar; Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Steele, Annfrid Rosøy; Killengreen, Siw Turid; Unhjem, Astrid (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter addresses a significant challenge in teacher education: the lack of coherence between subjects, pedagogy, and practice. The chapter explores an innovation in which a new approach for integrating Research & development (R&D) into teacher education provides coherence between practice, pedagogy, and subjects in the program, preparing student teachers for a more research-based and critical ...
    • Master thesis as boundary crossing mediating artefacts 

      Larsen, Annelise Brox; Holmbukt, Tove Elinor; Jakhelln, Rachel Elise; Son, Minjeong (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ...
    • Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher 

      Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Drageset, Ove Gunnar (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ...
    • Shaping professional identity in the early days of teacher education 

      Eriksen, Anne; Leming, Tove; Skrøvset, Siw (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      In this chapter, we describe and discuss an introductory program for all new student teachers in a five-year integrated teacher education program at UiT The Arctic University of Norway. The program was designed to focus on the students’ motivation for becoming teachers and to stimulate their desire and motivation to learn. The program lasted for one week and consisted of workshops, discussions, ...
    • VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education 

      Tveiterås, Nils Christian; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ...
    • Gendered Vulnerabilities and Violence in Forced Migration: The Rohingya from Myanmar 

      Salehin, Mohammad Musfequs (Book; Bok, 2024-07-29)
      This open access book investigates the gendered violence and vulnerabilities experienced by Rohingya men and women, drawing on qualitative data from refugee camps in Bangladesh. It shows that in Myanmar, men suffered torture and sexual violence, while women experienced physical, mental and sexual violence, legitimized by patriarchal norms. Sexual violence was wielded as a weapon to coerce their ...
    • Fra skolehjem til tysk tjeneste 

      Soleim, Marianne Neerland (Chapter; Bokkapittel, 2024-08-16)
      This chapter explores the German recruitment of boys whom the Norwegian authorities labelled delinquent and sent to reformative schools during the years 1940–1945. Several of the boys were enrolled in the National Youth Association (NSUF) before they arrived at the reformative schools, and the chapter dwells on whether the boys were indoctrinated by the German propaganda. NSUF was the youth organization ...
    • Vapaasti tuotettu puhe tutkimuksen kohteena / Freely produced speech as the focus of research 

      Toivola, Minnaleena; Heikkola, Leena Maria; Lintunen, Pekka (Chapter; Bokkapittel, 2024-05-28)
      Freely produced speech is a common source of data for speech research. This article is an introduction to this thematic volume and discusses freely produced speech from different perspectives. Freely produced speech is often seen as the opposite of controlled, often phonetic experiments in laboratory conditions. However, it is very difficult to determine which data collection methods are sufficient ...
    • Equipping Teachers with Pedagogical Competences to Handle and Harness Linguistic Diversity 

      Bergroth, Mari; Lompart, Júlia; Alisaari, Jenni; Heikkola, Leena Maria (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Linguistic diversity is often addressed within wider abstract educational frameworks, making it difficult to concretize in teacher training. In this article we explore how linguistic diversity is connected to such frameworks as sustainable development (United Nations, 2015), inclusive education (UNESCO, 1994), and (global) citizenship education (UNESCO, 2022a). Drawing on rich data from recent ...
    • Samlingsforvaltning i endring. Plan for å sikre tilgang til samlinger av utenlandsk materiale 

      Knutsen, Unni; Alstad, Jorunn; Berntsen, ingrid karin; Lingjærde, Grete Christina; Mühlburger, Marion; Larsen, Merete; Olsen, Leif Roger; Solvik, Ellen (Research report; Forskningsrapport, 2025)
      Dette prosjektet har hatt som formål å sikre tilgang til samlinger av utenlandsk materiale ved BOTT1- bibliotekene (Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø) etter at Nasjonalbiblioteket avsluttet sin tjeneste for utenlandske tidsskrift. Prosjektet har utført omfattende kartlegging og analyser av de fysiske og digitale samlingene for å identifisere unike titler og overlapp mellom bibliotekene.<p> <p>< ...
    • Not just data: analysing visual narratives of children in research and the quest for “micro-ethical” moments 

      Dardanou, Maria; Palaiologou, Ioanna; Kewalramani, Sarika (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      The chapter is based on a transnational small-scale research project in England, Norway, and Australia. The project aimed to examine how children are using IoToys at home with make-believe play and to investigate types of interactions/behaviours within their make-believe play in digital playscapes. Using digital methods for data collection based on visual methodologies principles, underpinning the ...
    • Samisk kommunikasjon og konflikthåndtering 

      Henriksen, Jan-Erik; Hydle, Ida Marie (Book; Bok, 2024-08-22)
      Samene har status som urfolk, og nasjonalstatene Norge, Sverige, Finland og Russland er pålagt å tilrettelegge for at samene som urfolk kan bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer blant annet at alle velferdsprofesjoner i Norge skal ha grunnleggende kunnskap om samiske forhold. Samtalen er ett av våre viktigste verktøy som mennesker, men kulturelle forskjeller ...