dc.contributor.author | Johansen, Greta Kristine | |
dc.contributor.author | Beerepoot, Maarten | |
dc.date.accessioned | 2020-02-11T12:38:45Z | |
dc.date.available | 2020-02-11T12:38:45Z | |
dc.date.issued | 2019-03-19 | |
dc.description.abstract | Seminarundervisning har en viktig rolle i realfagsundervisning i høyere utdanning. Læringsaktivitetene i seminarene samsvarer ofte godt med eksamensformen og dermed bidrar seminarundervisning betydelig til <i>constructive alignment</i> (Biggs, 1999) i et emne. Den viktige rollen seminarundervisning har står i sterk kontrast med den begrensede eller fraværende opplæring som mange seminarlærere får. Seminarlærere er ofte masterstudenter eller stipendiater som ikke har tidligere erfaring med undervisningi høyere utdanning. Opplæring og videreutvikling av seminarlærere er en viktig forutsetning for å opprettholde kvalitet på undervisning i høyre utdanning.<p>
<p>Målet med artikkelen er å drøfte hvordan man kan bidra til en mer kollegial tilnærming til undervisning og til opplæring av nye seminarlærere ved eget institutt. Vi diskuterer disse spørsmålene i lys av en workshop vi har organisert rundt tema seminarundervisning og en etterfølgende evaluering blant deltagerne om holdninger og utbytte av erfaringsutveksling med kollegaer. <p>
<p>Evalueringen viser et tydelig behov for et forum for erfaringsutveksling rundt undervisning på tvers av emner. Erfaringsutveksling i denne formen gir mye utbytte for deltagerne og kommer til gode for nye stipendiater som skal ha seminarundervisning. Erfaringsutveksling med erfarne undervisere bør likevel suppleres med pedagogisk og fagdidaktisk opplæring og kontinuerlig oppfølging av erfarne kollegaer innen fagfeltet. | en_US |
dc.identifier.citation | Johansen, Beerepoot. På vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiater. Nordic Journal of STEM Education. 2019;3(1):38-41 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1781553 | |
dc.identifier.doi | 10.5324/njsteme.v3i1.2992 | |
dc.identifier.issn | 2535-4574 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/17365 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordic Journal of STEM Education | en_US |
dc.relation.journal | Nordic Journal of STEM Education | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400 | en_US |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | På vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiater | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |