Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Greta Kristine
dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.date.accessioned2020-02-11T12:38:45Z
dc.date.available2020-02-11T12:38:45Z
dc.date.issued2019-03-19
dc.description.abstractSeminarundervisning har en viktig rolle i realfagsundervisning i høyere utdanning. Læringsaktivitetene i seminarene samsvarer ofte godt med eksamensformen og dermed bidrar seminarundervisning betydelig til <i>constructive alignment</i> (Biggs, 1999) i et emne. Den viktige rollen seminarundervisning har står i sterk kontrast med den begrensede eller fraværende opplæring som mange seminarlærere får. Seminarlærere er ofte masterstudenter eller stipendiater som ikke har tidligere erfaring med undervisningi høyere utdanning. Opplæring og videreutvikling av seminarlærere er en viktig forutsetning for å opprettholde kvalitet på undervisning i høyre utdanning.<p> <p>Målet med artikkelen er å drøfte hvordan man kan bidra til en mer kollegial tilnærming til undervisning og til opplæring av nye seminarlærere ved eget institutt. Vi diskuterer disse spørsmålene i lys av en workshop vi har organisert rundt tema seminarundervisning og en etterfølgende evaluering blant deltagerne om holdninger og utbytte av erfaringsutveksling med kollegaer. <p> <p>Evalueringen viser et tydelig behov for et forum for erfaringsutveksling rundt undervisning på tvers av emner. Erfaringsutveksling i denne formen gir mye utbytte for deltagerne og kommer til gode for nye stipendiater som skal ha seminarundervisning. Erfaringsutveksling med erfarne undervisere bør likevel suppleres med pedagogisk og fagdidaktisk opplæring og kontinuerlig oppfølging av erfarne kollegaer innen fagfeltet.en_US
dc.identifier.citationJohansen, Beerepoot. På vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiater. Nordic Journal of STEM Education. 2019;3(1):38-41en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1781553
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v3i1.2992
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17365
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titlePå vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiateren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel