Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBertella, Giovanna
dc.contributor.authorHalland, Hilde
dc.date.accessioned2022-10-04T13:22:24Z
dc.date.available2022-10-04T13:22:24Z
dc.date.issued2022-11-03
dc.description.abstractSustainability is proposed as a solution to the many negative consequences of modern agriculture. However, although science and policy have aimed for sustainability for more than two decades, it seems that we are not making enough progress. This is due to the complexities of the sustainability concept and that we need to better understand how we can create change. In seeing sustainability as a learning process, this thesis aims to understand how to enhance farm sustainability in Arctic Norway. This is achieved by combining four research rationales: stakeholders’ perspectives, sustainability assessments, sustainability learning, and participatory approaches. I use a case study strategy involving farms in Arctic Norway. By applying a multimethod qualitative approach, I explore the topic through three empirical papers wherein stakeholder participation plays a prominent role. By discussing the findings, I conceptualize farm sustainability as a long-term and multilevel learning process. To achieve farm sustainability, several steps must be aligned: there must be a purpose for the process, various stakeholders must take part, we must know what to learn, a transdisciplinary methodology must be used, and the process should be flexible. In addition, the process must be embedded in the very way of farming. The relevance of these findings is that farm sustainability must be aligned with change toward improved sustainability in society at large. Context plays a major role in what, why, and how we can learn, as well as in who we can learn with. Therefore, farm sustainability as a learning process must be translated to fit the empirical context. This thesis contributes to theory development in the field of agricultural sustainability. Furthermore, it deepens our understanding of how values and context influence farm sustainability, demonstrates the relevance of combining sustainability assessments with a learning process, and broadens our understanding of sustainability learning in agriculture. In combining ‘sustainability as a theory’ and ‘sustainability as a practice’, lies the key to farm sustainability in Arctic Norway.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractBærekraftig landbruk kan være løsningen på de mange negative konsekvensene av moderne landbruk. Selv om både forskning og forvaltning har jobbet for bærekraft i mer enn to tiår, ser det likevel ikke ut til at vi gjør nok fremskritt. Dette skyldes at begrepet bærekraft er komplekst samt at vi bedre må forstå hvordan vi kan skape endring. Ved å se bærekraft som en læringsprosess, tar denne oppgaven sikte på å forstå hvordan man kan forbedre bærekraft på gårder i Nord-Norge. For å studere dette har jeg kombinert fire retninger innen forskning på bærekraft: ulike perspektiver på bærekraft, bærekraftsanalyser, bærekraftslæring og samarbeidsformer. Ved å bruke ulike kvalitative metoder i tre studier som involverer gårdbrukere og andre interessenter knyttet til nordnorsk landbruk, har jeg i dette studiet studert hva som kjennetegner en prosess mot mer bærekraftige gårder i denne konteksten. Funnene viser at dette er en langsiktig læringsprosess som må foregå parallelt på flere nivåer. For å høyne bærekraft på gårdene må det være et mål for prosessen, ulike interessenter må delta, man må vite hva en skal forbedre, bruke en tverrfaglig metodikk samt at prosessen må være fleksibel. Prosessen må forankres i selve måten vi driver landbruk på. Relevansen av disse funnene er at for å oppnå bedre bærekraft på gårdene må endringer være samkjørt med endring mot forbedret bærekraft i samfunnet som helhet. Kontekst spiller en stor rolle i hva, hvorfor og hvordan vi kan lære, samt i hvem vi kan lære med. Derfor må bærekraft på gårdsnivå som en læringsprosess tilpasses konteksten. Denne oppgaven bidrar til teoriutvikling innen landbrukets bærekraft. Videre utdyper den vår forståelse av hvordan ulike verdivurderinger og kontekst påvirker gårdens bærekraft, demonstrerer relevansen av å kombinere bærekraftsanalyser med en læringsprosess, og utvider vår forståelse av bærekraftslæring i landbruket. Ved å kombinere kunnskap fra «bærekraft som teori» med «bærekraft i praksis», ligger nøkkelen til økt bærekraft på gårder i nord.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8266-234-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26974
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.relation.haspart<p>Paper I: Halland, H., Bertella, G. & Kvalvik, I. (2021a). Sustainable value: the perspective of horticultural producers in Arctic Norway. <i>International Food and Agribusiness Management Review, 24</i>(1), 51–70. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/20227> https://hdl.handle.net/10037/20227</a>. <p>Paper II: Halland, H., Lamprinakis, L., Kvalvik, I. & Bertella, G. (2021b). Learning for sustainability in horticultural production in Arctic Norway. <i>Frontiers in Sustainable Food Systems, 5</i>, 686104. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/22633>https://hdl.handle.net/10037/22633</a>. <p>Paper III: Halland, H., Martin, P., Dalmannsdóttir, S., Sveinsson, S., Djurhuus, R., Thomsen, M., Wishart, J. & Reykdal, Ó. (2020). Transnational cooperation to develop local barley to beer value chains. <i>Open agriculture, 5</i>(1), 138–149. Also available at <a href=https://doi.org/10.1515/opag-2020-0014> https://doi.org/10.1515/opag-2020-0014</a>.en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-002
dc.subjectBærekraftig landbruken_US
dc.subjectBærekraftslæringen_US
dc.subjectSamfunnsvitenskapen_US
dc.subjectTverrfagligen_US
dc.titleFarm sustainability as a sustainability learning process in Arctic Norwayen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel