Hvem bør ha ansvar for kjemilab?
Sammendrag
Mange ulike studieprogram har et innføringsemne i kjemi, ofte i første studieåret. Et slikt kjemiemne inkluderer vanligvis laboratorieundervisning, som er ressurskrevende å gjennomføre for et stort antall (flere hundre) studenter. Det er vanlig at instituttet som har ansvar for emnet også har ansvar for laboratorieundervisningen. Dermed får studentene på ulike studieprogram samme labøvelser av samme undervisere i samme laboratoriet med samme avsluttende rapportering. Etter innføringsemnet får studentene derimot laboratorieundervisning i andre emner, ofte i regi av faglærere fra eget studieprogram, på et mer spesialisert laboratorium og med rapportering i henhold til den aktuelle fagtradisjonen. I dette bidraget stiller vi oss spørsmålet hvem som bør ha ansvar for laboratorieundervisning i ett innføringsemne i kjemi: et kjemisk institutt som har ansvar for kjemiundervisning ellers, eller fagmiljøet som følger studentene opp etter innføringsemnet? Vi redegjør for utfordringer knyttet til den tradisjonelle måten hvor flere studieprogram følger samme laboratoriekurs, og presenterer en alternativ modell som vi har implementert og evaluert. Vi har evaluert tiltaket med fokus på studentenes opplevde relevans av laboratoriekurset, administrative aspekter og ikke minst ressursbruken. Våre erfaringer, som dokumentert her, vil kunne gi studieprogrammene et grunnlag for å balansere effektiv ressursbruk på den ene siden og relevans av laboratorieundervisning og (fag)tilhørighet på den andre siden. Slik kan fagpersoner på studieprogramnivå ta stilling til hvem de mener bør ha ansvar for kjemilab.
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: